Globetrotters tillgänglighetsredogörelse

Så arbetar vi med tillgänglighet

Globetrotter ansvarar för den här webbplatsen. Vi på Globetrotter arbetar kontinuerligt för att skapa digitala upplevelser som är tillgängliga och lätta att använda för alla, oavsett vilka förutsättningar du har. Från och med den 28 juni 2025 omfattas vi av den nya lagen om tillgänglighet som bygger på EU:s tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act, EAA). Vårt mål är att den här webbplatsen ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av alla användare, oavsett behov, förmågor eller hjälpmedel. Vi strävar efter att åtminstone uppnå grundläggande tillgänglighet genom att följa EN 301 549 samt WCAG 2.2 på nivå AA. På den här sidan redogör vi för hur Globetrotter arbetar med tillgänglighet och listar eventuella kända tillgänglighetsbrister och hur du kan rapportera brister eller ge feedback om Globetrotters tillgänglighet. 
 
Redogörelsen uppdaterades senast den 24 juni 2025.

Otillgängligt innehåll på denna webbplats 

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra brister inom tillgänglighet på vår webbplats. Nedan listar vi de brister som vi är medvetna om i dagsläget. 
 
Fritextsök 
Sökknappen saknar korrekt uppmärkning, vilket gör att skärmläsare inte presenterar dess syfte. 
Vid användning av tangentbord eller skärmläsare kan fokus hamna på bakomliggande komponenter. 
Sökresultatens färgkontrast är otillräcklig och riskerar att försämra läsbarheten. 
 
Bildspel 
Mediagallerier saknar semantiska landmärken och korrekt fokus, vilket försvårar tillgång för hjälpmedelsanvändare. 
Funktioner som layoutväxlare saknar tillgänglig information och är svårtolkade med skärmläsare. 

Sökfönster för resesökningar 
Rubrikstrukturen är ologisk, vilket kan vilseleda användare av hjälpmedel. 
Avsaknad av landmärken och felaktig tabb-ordning påverkar navigerbarheten negativt. 
Etiketter uppvisar bristfällig färgkontrast, vilket påverkar läsbarheten. 
 
Bokningsflöde med formulär 
Flera popup-komponenter erhåller inte fokus vid aktivering, vilket skapar hinder för skärmläsaranvändare. 
Rubrikstrukturen är genomgående ologisk och tabbningen inkonsekvent. 
Ikoner, valutor och annan grafisk information saknar tillgängliga beskrivningar. 
Formulärfält saknar tillgängliga namn eller har brutna ARIA-referenser. 
 
Hotellsidor 
Innehåller bristfälliga rubriknivåer, inkonsekvent visuell struktur 
Ikoner, länkar och grafik saknar korrekt semantisk uppmärkning, vilket begränsar tillgången via hjälpmedel. 
Interaktiva komponenter, t.ex. rumsväljare och bildspel, saknar korrekt fokus- och statusindikation. 
 
Kryssningssidor 
Flera rubriker och länkar är felaktigt kodade vilket skapar problem för skärmläsare. 
 
Startsida 
Sidans struktur följer inte etablerade rubriknivåer. 

Generella problem 
Flera vyer saknar strukturella landmärken, vilket försvårar navigering för användare av skärmläsare. 
Rubrikstrukturer är ofta inkonsekventa eller ologiska. 
Funktioner för textförstoring, spacing och responsivitet hanteras bristfälligt.  

Dokument 
Våra biljetter (PDF) är inte korrekt taggade och därmed inte tillgängliga. 
Flera dokument (PDF) är inte korrekt taggade och därmed inte tillgängliga.

Otillgängligt innehåll i vår app

NLTG har utvecklat och står som ägare av Globetrotters reseapp. Appen finns tillgänglig för nedladdning på Apple App Store samt Google Play Store. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda appen. Informationen nedan beskriver hur Globetrotters reseapp upfyller lagen om tillgänglighet som bygger på EU:s tillgänglighetsdirektiv (European Accessibility Act, EAA). 
 
Otillgängliga delar 
Skärmläsarstöd: Navigeringen mellan olika vyer fungerar inte optimalt. Det innebär att vissa användare med skärmläsare kan ha svårt att ta sig fram i appen. 
Text på bilder: På vissa ställen förekommer text placerad ovanpå bilder. Texten ska kunna läsas upp av skärmläsare, men det kan finnas variation i upplevelsen beroende på enhet och inställningar. 
 
Produkt- och tjänsteinformation 
Vi erbjuder paketresor som inkluderar flyg, hotell, transfer och tillvalstjänster. I enlighet med Tillgänglighetsdirektivet ska även information om produkterna och tjänsterna finnas tillgänglig för alla om den finns. 
 
Information som finns tillgänglig i dagsläget 
Vi erbjuder i dagsläget viss information för vissa hotell, t.ex. rumstyper, beskrivning av rum, bredd hiss, om ramp finns. 
Visas vissa detaljer (som tillgänglighetsanpassning, hiss, trappor eller badrumsutformning) endast för utvalda hotellrum, vilket vi arbetar med att förbättra. 
Om du behöver hjälp att förstå eller avgöra om ett visst resmål eller hotell passar dina behov, uppmanar vi dig att kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Kontakta oss om tillgänglighetsproblem

Har du upptäckt brister i tillgängligheten som inte nämns här, eller behöver hjälp att boka eller förstå våra resor? 
E-post: info@globetrotter.se 
Telefon: 08-506 115 00 
Webbplats: https://www.globetrotter.se/kontakta-oss

Tillsyn

Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter, kan du kontakta Post- och telestyrelsen (PTS), som ansvarar för tillsyn enligt lagen (2023:254).

E-post: tillganglighet@pts.se
Telefon: 08-678 55 00
Webbplats: www.pts.se/tillganglighet

Venedig

Hur vi har testat webbplatsen och app

Vi har låtit utomstående experter (Axessibility Lab AB) granska delar av vår webbplats, senaste bedömningen gjordes i maj 2024. En självskattning (intern testning) av appen har gjorts av NLTG, senaste bedömningen gjordes i juni 2025.

Tillbaka till om Globetrotter