Inför din kryssning

Online registrering
Hapag-Lloyd Cruises rekommenderar dig att lägga in dina passageraruppgifter på deras hemsida för en snabbare incheckning. För att göra detta behöver du rederiets bokningsnummer som du finner på din bekräftelse på samma ställe där hyttkategori/hyttnummer står.
Läs mer
Gå in på:
www.hl-cruises.com och klicka på My Booking överst på sidan. Fyll sedan in dina uppgifter.
Man kan ej checka in online.
Dölj

Transfer

Globetrotter kan i de flesta fall hjälpa till att boka transfer till och från fartyget. Kontakta Globetrotter för prisuppgift samt bokning. Detta behöver normalt göras i god tid innan avresan.

Ombordstigning

När kan jag gå ombord?
Rekommenderad incheckningstid är vanligtvis kl 16:00 och står normalt i din kryssningsbiljett. Observera att senaste incheckning/ombordstigning vanligtvis är 90 minuter innan fartyget avgår.
Läs mer
När du anländer till hamnen lämnar du ditt bagage (förutom handbagage) till Hapag-Lloyds Cruises personal. Bagaget ska vara märkt med de bagagetaggar som finns bifogat i din kryssningsbiljett eller fås av rederiets hamnpersonal. Bagaget kommer att levereras direkt till din hytt. Ha gärna ett ombyte, badkläder, necessär och ev mediciner i handbagaget när du kommer till hamnen, Bagaget levereras ut till hytterna fortlöpande under eftermiddag/tidig kväll och det därför kan ta en stund innan du får din väska.

Ha dina resehandlingar och pass till hands och gå sedan till incheckningsdiskarna och följ vidare instruktioner. Du kommer få ett cruise card som du behåller under hela resan - det fungerar som din legitimation vid tilläggsbetalningar ombord och är även nyckelkort till din hytt. På ditt cruise card anges också var huvudrestaurangen ligger och vilket bordsnummer du har vid måltiderna (om du har fast middagssittning). Allt handbagage scannas i röntgenmaskiner innan man kliver ombord.

Kan jag nekas att stiga ombord?
Fartygets ledning har rätt att avgöra om någon ska nekas att stiga ombord. Detta kan hända i det fall det föreligger fara för din egen och/eller andra gästers säkerhet. Orsaker kan vara sjukdom med hög smittorisk, oanständigt uppförande, att man saknar resedokument eller annat som gör att det inte är godtagbart att man reser. Utöver detta har fartygen regler för hur man ska förhålla sig till andra gäster ombord samt hur man ska iaktta såväl säkerhetsmässiga som hälsomässiga föreskrifter. Om någon skulle bryta mot dessa regler kan fartygets ledning be den resande och dennes resesällskap att genast lämna fartyget i nästa hamn. Man ansvarar själv för de extra kostnader som detta kan medföra.
Dölj

Praktisk Information

Säkerhetsrutiner
Det är viktigt att hela resesällskapet tar del av den säkerhetsinformation som finns på insidan av hyttdörren, samt tar del av den säkerhetsvideo som visas i hytten. Alla passagerare och besättning ska även medverka i en obligatorisk säkerhetsövning ombord. Tid och plats för den ser du i det dagliga nyhetsbrevet.
Läs mer
Vad får man inte ta med sig ombord?
Exempel på vad som inte får tas med ombord är; strykjärn, stearinljus, vapen (gäller även knivar, fickknivar, Leatherman och liknande), korkskruvar, kaffemaskiner/vattenkokare, brandfarlig vätska, sprängämnen (till exempel fyrverkerier).
Det är inte heller tillåtet att ta med sig mat eller dryck ombord, undantaget barnmat och specialmat vid allergier.

Klädsel ombord?
Dagtid rekommenderas fritidskläder och bekväma skor. Kom ihåg att ta med en jacka eller varmare tröja då temperaturen kan variera mycket mellan luftkonditionerade utrymmen och den eventuellt varmare luften utomhus. Hapag-Lloyd Cruises har inte några formella kvällar utan istället tillämpas en dress code som de kallar ”smart casual”. Denna innebär till exempel; klädsel; cocktailklänning, kjol, byxor eller snyggare jeans med en elegant överdel, skjorta, blazer. På expeditionsfartygen har man två kaptensmiddagar och då har man lite elegantare klädsel för damerna och kavaj och slips alternativt kostym för herrarna. I det dagliga nyhetsbrevet meddelas vad som gäller följande kväll.

Hur vet jag vad som händer ombord på fartyget?
I det engelskspråkiga nyhetsbrevet som delas ut till din hytt varje kväll finner du all nödvändig information du behöver. Här hittar du upplysningar om exempelvis aktiviteter och underhållning ombord och klädkoder. Ta med dig nyhetsbrevet om du går iland då det även innehåller kontaktuppgifter och fartygets avgångstid. Ombord på fartyget finns en Customer Service Desk där kan du få svar på frågor dygnet runt. På expeditionskryssningarna är det ett engelskspråkigt nyhetsbrev på utvalda avresor. Hör med Globetrotter om vilka.

Hur är det med elektronisk utrustning och klädtvätt?
Alla hytter har uttag för både 110 och 220V på expeditionsfartygen. På Europa och Europa 2 finns 230 volt. Du får själv ta med de adapters du eventuellt behöver, generellt krävs ingen adapter för elektronik som inhandlats i Skandinavien. Hårtork finns i alla hytter och klädtvätt, kemtvätt och strykning finns tillgängligt mot avgift. För mer information och priser, fråga hyttpersonalen.

Kan jag bli kontaktad ombord?
Om ditt mobilabonnemang tillåter trafik utomlands kan du använda din mobiltelefon när du är i eller nära land, kontakta din operatör för mer information. Ute till havs kan telefonen slå om till trafik via fartygets satellit och detta är ofta kostsamt. På alla fartyg finns tillgång till WiFi. Du kan mot kostnad surfa på din bärbara dator, surfplatta eller smartphone eller använda en av datorerna i internethörnan.

Vilka regler gäller för rökning ombord?
Majoriteten av utrymmen på fartygen är rökfria. Det gäller alla hytter - även på balkongen, samt alla restauranger och teatrar. Se anvisade platser där det är tillåtet att röka.  

Vilka regler gäller för alkoholhaltiga drycker?
För alla kryssningar är det 18 år som är lägsta åldern för alkoholkonsumtion.a kryssningar som utgår från Nordamerika är åldersgräns för köp av alkoholhaltiga drycker 21 år. Vid köp av alkohol i taxfreebutiker ombord så levereras detta till din hytt först den sista dagen på kryssningen.
Dölj

Betalning ombord

Hur betalar jag för inköp ombord?
Fartygen har ett kontantfritt system; du får ett cruise card som kopplas till ett godkänt kredit- eller betalkort (Visa, MasterCard, Diners och American Express). Du får ditt cruise card vid ombordstigningen på fartyget. Dagen innan du kliver av fartyget får du en specificerad räkning till din hytt så att du kan kontrollera beloppen. Utgifter som tillkommer efter att räkningen har sammanställts kompletteras på sluträkningen. Undantag för det kontantfria systemet är till exempel spel i casino. Valutan ombord är Euro. Notera att fartyget har en egen valutakurs som kan skilja sig något från den valutakurs som din bank använder.

Läs mer
Hur ser drickssystemet ut ombord?
Ingen dricks förväntas ombord. Man är välkommen att premiera speciellt bra service om man så önskar.

Reserverat belopp - varför kan det komma att reserveras ett belopp på mitt konto?
Vanligt förekommande är att det görs reservationer på det betalkort som knutits till ditt konto ombord på fartyget, dvs kortet du betalar med för alla köp ombord. Dessa reservationer görs för att kontrollera att kortet är giltigt. När sluträkningen för din konsumtion ombord är betald, kommer rederiet genast att häva reservationerna. Det är varje enskilt kortföretag som måste häva reservationerna i sitt system. Detta kan ta mellan sju och 14 arbetsdagar och detta kan rederiet inte påverka. När kortföretaget har hävt det reserverade beloppet har du tillgång till pengarna igen.
Dölj

Mat och Dryck

Var och när kan jag äta ombord?
Frukost, lunch, middag, snacks och vissa måltidsdrycker ingår på utvalda restauranger, caféer och barer. Huvudrestaurangen på expeditionsfartygen har en sittning. Tider för måltider varierar beroende på kryssningsrutt. På Europa och Europa 2 har man numera s k öppen sittning då man kan äta när man vill mellan vissa tider (för tider se dagsprogrammet i din hytt). Kontinental frukost och lättare rätter serveras på beställning i hytten dygnet runt. Om du har behov av specialmat eller är allergiker måste du uppge detta när du bokar din kryssning. Hapag-Lloyd Cruises gör sitt bästa för att tillgodose dina behov, dock kan specialmat endast erbjudas som à la carte. Informera även hovmästaren ombord samt din servitör om din allergi. Dryckespaket finns ej. Bordsreservationer kan ej göras innan ombordstigning.

Underhållning/Aktiviter

Finns det någon underhållning ombord?
På Europa och Europa 2 erbjuds ett varierande underhållningsprogram både dag- och kvällstid. Utbudet varierar mellan fartygen. Exempel på underhållning kan vara scenshower, filmvisningar, levande musik, lasershow m.m. Kasino finns ej ombord på fartygen. På Expeditionsfartygen finns föreläsningar och underhållning av en pianist.
Läs mer
Aktivitetsutbud
De flesta aktiviteter ingår men vissa aktiviteter kan vara mot avgift. Utbudet varierar mellan fartygen. Exempel på aktiviteter: pooler, bubbelpooler, bastu, golfsimulator, SPA med gym och träningspass med instruktör, bibliotek, kurser och föreläsningar. Detta gäller för Europa och Europa 2. På Expeditionsfartygen finns gym och bastu.
Dölj

Utflykter

Hur fungerar det med utflykterna?
För att få ut mesta möjliga av din kryssning rekommenderar vi utflykter vid de olika stoppen. Hapag-Lloyd Cruises anordnar en rad minnesvärda utflykter. Dessa kan förhandsbokas online på rederiets hemsida via My booking. Du kan också boka utflykter ombord i mån av plats. Observera att tiderna för utflykterna kan komma att ändras och att utflykter även kan komma att ställas in om deltagarantalet är för lågt.

Barn och ungdom

Vad finns det för faciliteter för barnfamiljer?
På Europa och Europa 2 finns aktiviteter med ledare för barn från två års ålder. En avgift uttages per dag. Barnmeny finns. På expeditionsfartygen finns programmet på vissa kryssningar Young Explorers från 10-17 års ålder. Ingen barnmeny finns.

Hälsa och sjukvård

Ställs det formella krav på hälsotillstånd?
Om du känner dig osäker; uppsök din läkare och be om råd och information angående de hälsokrav som gäller för de resmål du kommer att besöka under din kryssning. Du är själv ansvarig att undersöka att du har all nödvändig vaccination som krävs samt att alla vaccinationspapper är korrekta.
Läs mer

På alla fartyg finns en sjukvårdsmottagning som är bemannad med en kvalificerad läkare och minst en sjuksköterska. Du betalar själv kostnaden för besöket samt eventuella mediciner och vi rekommenderar att du har en fullgod sjukvårds- eller reseförsäkring. Spara alla kvitton för utlägg för att redovisa till ditt försäkringsbolag. Observera att service för sjukvård regleras enligt amerikansk lag och att prissättningen för läkarbesök, undersökning och mediciner ofta är högre än du är van vid från hemma. Här kan du också köpa sjösjuketabletter vid behov. .

Gäster med särskilda behov
Alla Hapag-Lloyds Cruises fartyg har hytter som är särskilt anpassade för gäster med funktionshinder. Har du ett funktionshinder eller medicinska besvär som gör att du inte kan klara dig själv, måste du ha ett assisterande resesällskap som hjälper dig. Rederiets personal har på grund av skaderisken inte tillåtelse att lyfta eller bära funktionshindrade personer. Vissa utrymmen på fartyget kan upplevas att vara trånga. Vid landstigning i hamnar där det krävs mindre båtar för transport iland är det inte möjligt att komma ombord med en rullstol. Rederiet förbehåller sig rätten att neka en person att resa om personen enligt deras uppfattning inte är i fysiskt- eller psykiskt stånd att resa eller kan behöva mer vård än en assisterande ledsagare rimligtvis kan erbjuda. Dialys erbjuds ombord på Europa och Europa 2.

Kryssning och graviditet
Du ansvarar själv för att ha eventuellt nödvändiga vaccinationer för de destinationer som besöks under kryssningen. Är du gravid kan du resa på kryssning fram till vecka 23 i graviditeten, under vissa villkor.
Dölj

Utcheckning

Hur checkar jag ut från fartyget?
På slutet av din kryssning får du bagagelappar till din svit. Skriv tydligt namn, hemadress och eventuella uppgifter om flygresa och fäst en bagagelapp på varje bagage. Sista kvällen, vid angiven tid, placerar du dina väskor utanför sviten. Tänk på att förvara saker som du behöver ha lättillgängligt, till exempel pass, resedokument, mediciner och värdesaker i ett handbagage som du inte ställer ut. Väskan hämtas ut i hamnens ankomsthall efter avstigning.

Resevillkor