Inför din kryssning

Online Check-in

Hos AmaWaterways är det obligatoriskt att lägg in sina passageraruppgifter på deras hemsida. Du finner rederiets bokningsnummer på din bekräftelse på samma ställe där hyttkategori/hyttnummer står.
Notera att alla fält märkt * måste fyllas i. Man kan ej skriva å/ä/ö utan använder aa, ae eller oe. Där systemet säger – ”Please select a state” – där klickar du på ”not applicable”.

Gå in på:
www.amawaterways.com
Klicka på ”My Trip”, därefter "Cruise check in", logga in med bokningsnummer samt efternamn och lägg sedan in efterfrågade uppgifter. Här kan man även checka in. Incheckningen stänger 7 dagar före avresan för resor i Europa och 21 dagar före avresan för resor till Mekong och Afrika.

Ladda gärna ned Ama´s app: ”myAmaCruise”. Den ger er information om destinationer och annat före och under er kryssning. För mer information www.amawaterways.eu/myAmaCruiseApp

Till Toppen

Transfer

Globetrotter kan i de flesta fall hjälpa till att boka transfer till och från fartyget, ibland via rederiet med del i buss och ibland med privat bil, det varierar beroende på hamn. Kontakta Globetrotter för prisuppgift samt bokning. Detta behöver normalt göras i god tid innan avresan.

Till Toppen

Ombordstigning

När kan jag gå ombord?

AmaWaterways rekommenderar incheckning kl. 15:00. Observera att senaste incheckning/ombordstigning vanligtvis är 30 minuter innan fartyget avgår.

När du anländer till hamnen lämnar du ditt bagage till AmaWaterways personal. Bagaget kommer att levereras direkt till din hytt. Ankommer du före 15:00 kan du lämna bagaget ombord för att sedan återvända till fartyget kl. 15:00. Ha gärna ett ombyte, badkläder, necessär och ev. mediciner i handbagaget när du kommer till hamnen, Bagaget levereras ut till hytterna fortlöpande under eftermiddag/tidig kväll och det därför kan ta en stund innan du får din väska. Ha dina resehandlingar och pass till hands och gå sedan till incheckningsdisken och följ vidare instruktioner. Du kommer få ett cruise card som du behåller under hela resan - det fungerar som din legitimation vid tilläggsbetalningar ombord och är även nyckelkort till din hytt. Allt handbagage scannas i röntgenmaskiner innan man kliver ombord.

Till Toppen

Praktisk Information

Säkerhetsrutiner

Det är viktigt att hela resesällskapet tar del av den säkerhetsinformation som finns på insidan av hyttdörren, samt tar del av den säkerhetsvideo som visas i hytten.
Alla passagerare och besättning ska även medverka i en obligatorisk säkerhetsövning ombord. Tid och plats för den ser du i det dagliga nyhetsbrevet.

Vad får man inte ta med sig ombord?

Exempel på vad som inte får tas med ombord är; strykjärn, stearinljus, vapen (gäller även knivar, fickknivar, Leatherman och liknande), korkskruvar, kaffemaskiner/vattenkokare, brandfarlig vätska, sprängämnen (till exempel fyrverkerier). Det är inte heller tillåtet att ta med sig mat eller dryck ombord, undantaget barnmat och specialmat vid allergier.

Klädsel ombord?

Dagtid rekommenderas fritidskläder och bekväma skor. Kom ihåg att ta med en jacka eller varmare tröja då temperaturen kan variera mycket mellan luftkonditionerade utrymmen och den eventuellt varmare luften utomhus. AmaWaterways har inte några formella kvällar utan istället tillämpas en klädkod som kallas ”smart casual”. Denna innebär till exempel följande klädsel; cocktailklänning, kjol, byxor eller snyggare jeans med en elegant överdel, skjorta, blazer.

Hur vet jag vad som händer ombord på fartyget?

I det engelskspråkiga nyhetsbrevet som delas ut till din hytt varje kväll finner du all nödvändig information du behöver. Här hittar du upplysningar om exempelvis aktiviteter och underhållning ombord. Ta med dig nyhetsbrevet om du går iland då det även innehåller kontaktuppgifter och fartygets avgångstid. Ombord på fartyget finns en reception, där kan du få svar på frågor dygnet runt.

Hur är det med elektronisk utrustning och klädtvätt?

Alla hytter har uttag 220V. Du får själv ta med de adapters du eventuellt behöver, generellt krävs ingen adapter för elektronik som inhandlats i Skandinavien. Hårtork finns i alla hytter och klädtvätt, ej kemtvätt och strykning finns tillgängligt mot avgift. För mer information och priser, fråga hyttpersonalen.

Kan jag bli kontaktad ombord?

Om ditt mobilabonnemang tillåter trafik utomlands kan du använda din mobiltelefon när du är i eller nära land, kontakta din operatör för mer information. På alla fartyg finns tillgång till gratis WiFi. Du kan mot kostnad surfa på din bärbara dator, surfplatta eller smartphone eller använda en av datorerna i internethörnan.

Vilka regler gäller för rökning ombord?

Majoriteten av utrymmen på fartygen är rökfria. Det gäller alla hytter - även på balkongen, samt alla restauranger och teatrar. Endast tillåtet att röka på soldäck och i ett speciellt område

Vilka regler gäller för alkoholhaltiga drycker?

Åldersgränsen för alkoholhaltiga drycker är 21 år

Till Toppen

Betalning ombord

Hur betalar jag för inköp ombord?

Fartygen har ett kontantfritt system; du får ett cruise card som kopplas till ett godkänt kredit- eller betalkort (Visa, MasterCard, Diners och American Express). Du får ditt cruise card vid ombordstigningen på fartyget.

Dagen innan du kliver av fartyget får du en specificerad räkning till din hytt så att du kan kontrollera beloppen. Utgifter som tillkommer efter att räkningen har sammanställts kompletteras på sluträkningen. Valutan ombord är Euro och i Asien USD. Notera att fartyget har en egen valutakurs som kan skilja sig något från den valutakurs som din bank använder. SPA-behandlingar bokas och betalas ombord.

Hur ser drickssystemet ut ombord?

Vid kryssningens sista kväll får man två kuvert märkta CM (Cruise Manager) och Crew (besättning) samt rekommendationer på vilket belopp man kan ge. Man kan förutom kontanter i kuverten också betala dricksen med sitt kreditkort i receptionen.

Reserverat belopp - varför kan det komma att reserveras ett belopp på mitt konto?

Vanligt förekommande är att det görs reservationer på det betalkort som knutits till ditt konto ombord på fartyget, dvs kortet du betalar med för alla köp ombord. Dessa reservationer görs för att kontrollera att kortet är giltigt. När sluträkningen för din konsumtion ombord är betald, kommer rederiet genast att häva reservationerna. Det är varje enskilt kortföretag som måste häva reservationerna i sitt system. Detta kan ta mellan sju och 14 arbetsdagar och detta kan rederiet inte påverka. När kortföretaget har hävt det reserverade beloppet har du tillgång till pengarna igen.

Till Toppen

Mat och Dryck

Var och när kan jag äta ombord?

Frukost, lunch, middag äts i restaurangen. Tidig frukost, lättare lunch och tapas på eftermiddagen serveras i loungen. Middag serveras också i restaurangen Chef´s Table, som finns på de flesta fartyg och som är avsedd för 24-28 personer. Här serveras en avsmakningsmeny utan extra kostnad. Alla kan äta här minst en gång och reservation görs ombord. Tider för måltider varierar beroende på kryssningsrutt. Öppen sittning överallt.

Ingen rumsservice ombord. Inga dryckespaket finns. Inga restauranger kan bokas on line i förväg. Om du har behov av specialmat eller är allergiker måste du uppge detta när du bokar din kryssning. AmaWaterways gör sitt bästa för att tillgodose dina behov, dock kan specialmat endast erbjudas som à la carte. Informera även hovmästaren ombord samt din servitör om din allergi.

Till Toppen

Underhållning/Aktiviter

Finns det någon underhållning ombord?

Varje kväll underhåller en pianist i loungen. Vissa kväller kommer lokala artister ombord och ger sång- eller dansföreställningar

Till Toppen

Utflykter

Hur fungerar det med utflykterna?

De flesta utflykter ingår i kryssningens pris och normalt finns det olika utflykter att välja emellan. På vissa kryssningar finns utflykter som kallas ”Special Interest Tours”, vi rekommenderar att man bokar dessa i förväg online då antalet platser är begränsat – du bokar på www.amawaterways.com/check-in, resan måste då vara slutbetald och du behöver rederiets bokningsnummer. På en del kryssningar finns det även något som kallas ”Optional Tours” som inte ingår, dessa kan bokas och betalas ombord.

Till Toppen

Barn och ungdom

Vad finns det för faciliteter för barnfamiljer?

Inga speciella aktiviteter finns ombord. Barn under fyra år tillåts ej ombord och man rekommenderar ej att barn under sex år reser på kryssningarna. Det finns ingen barnmeny i restaurangen

Till Toppen

Hälsa och sjukvård

Ställs det formella krav på hälsotillstånd?

Om du känner dig osäker uppsök din läkare och be om råd och information angående de hälsokrav som gäller för de resmål du kommer att besöka under din kryssning. Du är själv ansvarig att undersöka att du har all nödvändig vaccination som krävs samt att alla vaccinationspapper är korrekta

Vad gör jag om jag blir sjuk ombord?

Ingen läkare finns ombord. Första hjälpen-medicin finns i receptionen. Om man behöver läkarhjälp så ordnar fartyget att man körs man till närmaste läkarmottagning/sjukhus.

Gäster med särskilda behov

Inga handikappanpassade hytter finns. Man kan ej använda rullstol ombord. Vissa utrymmen på fartyget kan upplevas att vara trånga och man bör ha en viss grundfysik för att röra sig ombord. l. Rederiet förbehåller sig rätten att neka en person att resa om personen enligt deras uppfattning inte är i fysiskt- eller psykiskt stånd att resa eller kan behöva mer vård än en assisterande ledsagare rimligtvis kan erbjuda.

Vaccinationer

Du ansvarar själv för att ha eventuellt nödvändiga vaccinationer för de destinationer som besöks under kryssningen.

Kryssning och graviditet

Du ansvarar själv för att ha eventuellt nödvändiga vaccinationer för de destinationer som besöks under kryssningen som gravid. Är du gravid kan du resa på kryssning fram till vecka 20 i graviditeten, under vissa villkor. Ett läkarintyg på att du kan delta i resan krävs i varje enskilt fall.

Till Toppen

Utcheckning

Hur checkar jag ut från fartyget?

På slutet av din kryssning får du tid för avstigning. Skriv tydligt namn, hemadress och eventuella uppgifter om flygresa och fäst en bagagelapp på varje bagage. Sista kvällen, vid angiven tid, placerar du dina väskor utanför hytten. Tänk på att förvara saker som du behöver ha lättillgängligt, till exempel pass, resedokument, mediciner och värdesaker i ett handbagage som du inte ställer ut. Efter avstigning kan du hämta ditt bagage på kajen

Till Toppen