Star Clippers i Asien

Att kryssa med Star Clippers är en dröm för många som gillar havet och har segling som ett intresse. Vår kollega Emma kryssade med Star Clipper i Asien, nedan kan du läsa hennes reseberättelse.

Berätta om resans upplägg:
Dagen innan kryssningen flög jag till Phuket och bodde en natt på hotell i Kamala Beach. Jag tycker det var skönt att komma på plats och hinna anpassa mig lite till både tidzon och klimat innan jag gick ombord på Star Clipper.
Kryssningen utgick från Phuket och hade flera stopp i Thailand; Similian Islands, Krabis skärgård och Ko Adang. Vi kryssade sedan vidare till Malaysia och hade två olika stopp där; Penang och Malacca. Slutligen, efter en veckas resa, nådde vi storstaden Singapore.

I Singapore stannade jag en natt på hotell innan flyget gick hem igen och hade då nästan två heldagar på mig att se mig omkring i Singapore. Nu i efterhand känner jag att jag gärna hade stannat en eller två nätter till då det fanns mycket att se och göra i Singapore.
På hemresan flög jag med British Airways via London och hade förmånen att få resa i Premium Economy Class, med lite bättre benutrymme och service. Det kan jag verkligen rekommendera och om man bokar flygresan i god tid innan avresa behöver det inte bli jättedyrt!

Vad var bäst under resan?
Närheten till havet och den avslappnade känslan ombord, både bland bestättningen och gästerna. Eftersom fartyget är litet kan de lägga ankare nästan var som helst.

Vilka passar kryssningen för?
En kryssning med Star Clippers passar den som gillar små fartyg, havet och segling. Stämningen är väldigt familjär och avslappnad och man lär känna både gäster och besättning väldigt snabbt.

Vad såg du för djur och natur?
I Thailand stannade fartyget vid många paradisstränder, sådana som man brukar se i resekataloger. Där fanns det även många bra platser för snorkling och dykning. Snorklingsutrustning fick man låna och en dykinstruktör fanns ombord för den som ville dyka (mot kostnad). Just Similian Islands är känt som en av de bästa dykplatserna i Thailand, därför jag passade på att både dyka och snorkla. Där såg jag bland annat en bläckfisk, en lejonfisk, flera muränor och en jättestor hummer.
Under resan såg vi också apor, sköldpaddor, ödlor och fiskar i alla regnbågens färger. Under seglingen genom Krabis skärgård var de höga klippformationerna en mäktig syn.

Hur spenderade du tiden ombord när du inte var i land?
Varje dag fanns aktiviteter ombord. De hade bland annat vattengympa, däckgolf, frågetävling och föreläsningar.
För den som ville sola fanns solstolar och två mindre pooler att svalka av sig i. Om kaptenen tillät fick man också klättra upp i masten eller ligga i nätet längst fram i fartyget.
Besättningen var väldigt avslappnad och tillmötesgående och berättade mer än gärna om Star Clippers historia och deras äventyr ombord. Ville man veta mer om hur det går till när man seglar var man välkommen att gå fram till kaptenen som berättade hur man navigerar och läser sjökort och för de som ville fick man hjälpa till att styra hela fartyget!
Att hjälpa till att hissa segel uppskattades mycket av gästerna.

Hur var maten ombord?
Jag trycker att maten var riktigt bra! Det finns en restaurang ombord där alla måltider serverades.
Frukost och lunch serverades som en buffé. På eftermiddagen dukades det alltid upp snacks uppe på däck så som frukt, fikabröd och lättare mat. Middagen serverades à la carte och det fanns alltid många olika rätter att välja på.

Hur var hytterna?
Hytterna var ganska små men funktionella och där fanns allting man kunde tänkas behöva.

På en resa som denna vill man se mycket, hur fungerar det med utflykter under resans gång?
Det fanns organiserade utflykter med rederiet som man kunde åka med på mot en kostnad. En dag var det till exempel en utflykt med "speed boat" till James Bond Island och i Malaysia var det mestadels utflykter med fokus på kulturella sevärdheter. Priserna för utflykterna var ca 50-75 EUR per person.

Vad har du för tips till den som ska åka på en liknande kryssning?
Du kommer att spendera nästan all tid utomhus, antingen i land eller på däck så ett par bekväma skor, solskyddsfaktor och en solhatt är ett måste.