CHECKLISTA

Bagage

Din biljettyp och flygbolag avgör om incheckat bagage ingår samt hur mycket du får ta med i handbagage. Information om olika flygbolag hittar du här

Handbagage: Det finns restriktioner för vad du får ta med dig både i handbagaget och i ditt incheckade bagage. Läs vilka regler som gäller på Transportstyrelsens hemsida. Här finns även information om vätskor och liknande som kan medbringas i handbagaget.
OBS! Knivar, saxar och vapenliknande föremål får inte packas i handbagaget. Det är en bra idé att packa ner eventuella vätskor i ditt incheckade bagage, för att slippa restriktioner gällande vätskor i handbagaget
Mängden vätska du får ha i ditt handbagage är begränsad. Med vätskor avses bland annat: geléer, krämer, vatten, tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, saft, parfym, raklödder, sprayer, blandningar av vätska och fasta ämnen och innehåll i tryckbehållare.

Specialbagage:
Transport av rullstol och barnvagn:
Rullstol, rullator, barnvagn och hopfällbar vagn ingår hos vissa flygbolag och mot avgift hos andra. Tänk på att använda dig av ett emballage runt rullstolen och barnvagnen, enklare emballage kan köpas vid incheckningsdisken på flygplatsen. Samma emballage ska även användas på hemresan. Reglerna kan variera för sportutrustning, till exempel surfbrädor och cyklar. Du köper oftast till extra bagagevikt direkt hos flygbolaget. Du kan göra det på de flesta flygbolagens hemsidor

Försenat/skadat/förlorat bagage: Saknar du ditt bagage måste du anmäla det till flygbolagets representanter på flygplatsen. De fyller då i en så kallad PIR-rapport, som du får en kopia av, samt efterlyser ditt bagage. Flygbolaget kontaktar dig så snart ditt bagage har återfunnits.
Om ditt bagage skadades i samband med flygresan måste du göra en skadeanmälan på flygplatsen.
Gjorde du ingen PIR-rapport på flygplatsen behöver du omgående ta kontakt med ditt flygbolag.
Till toppen

Barn

Vanlig lägsta åldersgräns för barn på kryssning är 6 månader. På långkryssningar med tre eller fler till-havs-dagar i följd är åldersgränsen ofta 1 år.
Det kan finnas särskilda regler för vuxna som reser med minderåriga barn som de inte är föräldrar/målsmän till, ofta behöver man då fylla i och ta med ett intyg från målsman. Olika regler kan gälla för olika rederier/flygbolag. Vänligen kontakta Globetrotter för mer information.
Till toppen

Betala resa

Du kan betala din resa på olika sätt, antingen med betalkort, direktöverföring på globetrotter.se eller via faktura och/eller delbetalning genom Resurs Bank eller Ving Holiday Card. Du kan även göra banköverföring men i de fall det måste vara Globetrotter tillhanda omgående betalar du genom ”betala min resa” på www.globetrotter.se.

Läs mer om delbetalning via Resurs bank här.
Läs mer om delbetalning via Ving Holiday Card här. (länk till ving.se)
Till toppen

Flyg

Boka sittplatser: Förbokning av sittplatser kan ofta göras mot kostnad, i vissa fall kan det göras via Globetrotter och i andra fall görs det direkt på flygbolagets hemsida, hör med Globetrotter för mer information om vad som gäller på just din resa. I de fall det inte går så har man oftast möjlighet att välja sittplatser vid incheckningen. Här hittar du länkar till flybolagens sidor

Mat och dryck: Normalt ingår numera inte mat och dryck ombord på flyg inom Europa. Utanför Europa ingår oftast mat och dryck, i vissa fall tillkommer det mot kostnad. Hör med ditt flygbolag eller Globetrotter om du är osäker. Har du speciella önskemål eller allergier behöver du meddela Globetrotter.

Uppgradera din resa: Vid bokning av reguljärflyg kan du på de flesta biljetter och flygningar uppgradera till en högre klass som ger dig extra komfort (t ex business eller premium economy) med bland annat bättre benutrymme, loungetillgång, bättre meny ombord, högre tillåten bagagevikt.

Kontakta Globetrotter för att ta reda på om du kan göra någon uppgradering av flygklass på din resa, pristillägget blir samt vad som ingår på respektive flygbolag. Observera att detta bör göras innan flygbiljetten är del/slutbetald.

Incheckning till flyg: När du reser reguljärt kan du i många fall checka in redan 48-20 timmar innan avresa på flygbolagets egen hemsida. Hos de flesta flygbolag kan du då även välja plats ombord och i vissa fall skriva ut ditt boardingkort i förväg. Här hittar du vad som gäller för just ditt flybolag. Genom att logga in med flygbolagets bokningsnummer ser du vad som gäller för just ditt flygbolag. Du hittar flygbolagets bokningsnummer på din elektroniska flygbiljett, använd aa, ae och oe istället för å, ä och ö.
Var ute i god tid på flygplatsen. Ta reda på vad ditt flygbolag rekommenderar och lägg till extra tidsmarginal då det ofta är kö i säkerhetskontrollen.
Till toppen

Försäkring

Avbeställningsförsäkring
Med Goudas avbeställningsförsäkring för reguljära paketresor kan du få dina pengar tillbaka om något oförutsett händer som hindrar dig från att resa. Förutom själva resan med flyg, kryssning och hotell försäkrar du också andra resekostnader som transfer, evenemang, specifika aktiviteter och liknande. Avbeställningsförsäkringen gäller helt utan självrisk.

Vad täcker Goudas avbeställningsförsäkring?
Avbeställningsförsäkringen täcker bland annat om du måste avbeställa din resa på grund av någon av följande orsaker:
Om du eller andra i resesällskapet drabbas av akut sjukdom eller olycksfall.
Om någon nära anhörig blir akut sjuk eller drabbas av olycksfall.
Om din medresenär drabbas av akut sjukdom, olycksfall eller av annan godkänd anledning måste avboka sin resa och det medför att du måste resa ensam.

Se ytterligare orsaker som omfattas av försäkringen på Goudas webbplats.
Viktigt att veta är att försäkringen inte gäller vid avbeställning som beror på ett medicinskt tillstånd som visat symptom, varit föremål för läkarvård eller ändrad medicinering/behandling senare än 6 månader innan försäkringen tecknades, även om diagnos ställts efter att försäkringen tecknades. Läs de fullständiga villkoren på Goudas webbplats.

Det enklaste sättet att boka avbeställningsförsäkringen är i samband med att du bokar din resa. Alla resenärer på samma bokning måste teckna försäkringen för att villkoren skall gälla.
Vill du lägga till avbeställningsförsäkringen på en redan bokad resa så kan du göra det fram till dess att resans anmälningsavgift är betald. Det görs genom att ringa oss på 08-50611500. Försäkringen betalas tillsammans med anmälningsavgiften och kan inte ändras efter att handpenningen har kommit oss tillhanda.

Reseförsäkring
Visste du att hemförsäkringens reseskydd inte alltid täcker om olyckan skulle vara framme på semestern? Med Goudas reseförsäkring "Komplement till hemförsäkringen" får du ersättning från första kronan om något skulle hända på resan – helt utan självrisk.
Goudas reseförsäkring är speciellt utformad för att fylla luckorna i din hemförsäkrings reseskydd. Full trygghet på semestern – utan att du behöver betala självrisk om något skulle hända.

I försäkringen ingår bl.a.:
Ingen självrisk
Du betalar ingen självrisk för det som ingår i reseförsäkringen, t.ex. självrisk för hyrbil på resmålet upp till 10 000 kronor. Dessutom kan du få ersättning för självrisken i din hem- och bilförsäkring om något händer när du är på resa.

Ersättning för förlorade resdagar
Om du blir sjuk och sängliggande under en kortare tid på semestern får du ersättning med en dagsandel per förstörd resdag. Läkarintyg krävs.
Ny resa
Om du blir sängliggande med ordination från läkare under mer än halva resan, får både du och familjen eller en medresenär en ny resa.

Hjälp att komma ikapp din resa
Om du missar avresan eller hemresan från resmålet för att något oväntat händer, som du själv inte kunnat förutse och förhindra, får du hjälp att komma ikapp resan. Om du förlorar mer än halva restiden kan du få en ny resa.

ID-kapningsskydd
Om din identitet missbrukas - även på sociala medier, kommer du att kunna få rättshjälp med upp till 100.000 kronor.
Till toppen

Gravid

Läkarintyg som intygar på engelska att moder samt barn är vid god hälsa kan komma att krävas från 12 veckor innan beräknad nedkomst. Om läkarintyget saknas kan undersökning av läkare på flygplatsen behöva göras, detta bekostas av resenären. Från 4 till 8 veckor innan beräknad nedkomst måste du ha läkarintyg för att få flyga. Observera att olika flygbolag har olika regler, kontakta ditt flygbolag om vilka regler som gäller.
Hemförsäkringsbolagen täcker som regel eventuella kostnader orsakade av graviditet t.o.m. vecka 28, det gäller även för hemresan.

Med Goudas heltäckande försäkring är du täckt under resan t.o.m. den 32:a graviditetsveckan (d.v.s. t o m v 31+6). Försäkringen omfattar nödvändiga och skäliga kostnader för vård vid graviditet om komplikationer tillstöter under försäkringsperioden.
Försäkringen täcker inte: För löpande kontroller som inte avser akut vård och om flyget måste ändra färdplan p g a av komplikationer med din graviditet.
Observera att för kryssning gäller andra regler, läs mer om ditt rederi här (länk till rederisidan) eller fråga din reserådgivare.
Till toppen

Kryssning & Flyg

Online registrering/web check in hos rederiet
Läs mer här vad som gäller på respektive rederi

Namn på din bokning:
Flyg och kryssning: Ange korrekt stavat namn enligt pass, första namn(oavsett tilltalsnamn) och samtliga efternamn vid bokningstillfället. Flygbolagen accepterar normalt inte namnändringar oavsett om det bara är en felstavning som ligger bakom ändringen. Be dina medresenärer dubbelkolla sina pass om du är osäker. Observera att det enligt den maskinläsbara delen (längst ned på informationssidan) av passet blir Å=AA, Ä=AE, Ü=UE och Ö=OE.
Till toppen

Pass, visum och inresetillstånd

Kontrollera ditt pass giltighetstid i god tid före avresa, oftast ska det vara giltigt sex månader efter hemkomst. Observera att pass krävs även för barn och spädbarn.
Passet får inte vara skadat. Observera även att provisoriskt pass inte gäller för inresa till vissa länder. Vi rekommenderar att man reser med pass även inom Schengen då det nationella ID-kortet inte alltid accepteras för styrkande av identitet och nationalitet på resmålet.

För kryssningar kräver alla rederier giltigt pass, nationellt ID accepteras ej oavsett destination.
För svensk medborgare, svensk medborgare med utländskt ursprung samt för utländsk medborgare bosatt i Sverige, gäller ibland särskilda visumbestämmelser för inresa i andra länder. I sällsynta fall har svensk medborgare av utländskt ursprung inte automatiskt inreserätt i ett land. Kontakta därför respektive lands ambassad för upplysningar. Resenären står för eventuella kostnader i samband med nekad inreserätt. Visum ska ordnas i Sverige före avresa. Den som p.g.a. avsaknad av giltigt pass eller visum förorsakar flygbolag, eller arrangör kostnad, bär personligen det ekonomiska ansvaret för detta.
Inför en kryssning så kan visumbestämmelser variera, rederiet kan ha egna regler. Hör med Globetrotter.
ESTA/inresetillstånd
För inresa till USA krävs att alla resenärer (även svenska medborgare) ansöker om tillstånd att resa till USA genom att fylla i ett elektroniskt online-formulär. Detta finns på internet genom ESTA (Electronic System for Travel Authorization)
Inresetillståndet är avgiftsbelagt och betalas med kreditkort. Ansökan kan göras hur tidigt som helst (gäller dock endast i två år), men senast 72 timmar före avresa till USA. I de flesta fall får du svar inom ett par minuter.
Från och med 1 april 2016 är det obligatoriskt med ett e-pass vid resa till eller via USA som turist under högst 90 dagar enligt Visa Waiver programmet. Undantag gäller för resenärer som vistats i Iran, Irak, Syrien eller Sudan efter 1 mars 2011, eller har medborgarskap i något av dessa länder. I dessa fall måste amerikansk ambassad eller konsulat kontaktas, även om det finns en sedan tidigare godkänd ESTA-ansökan.
Ett e-pass har en särskild symbol på passets framsida och är en säkrare typ av pass med ett inbäddat elektroniskt chip. Om du inte har ett e-pass, eller om din planerade vistelse kommer att överstiga 90 dagar, måste du skaffa ett amerikanskt visum före avresa.
Saknas ansökan/tillstånd genom ESTA kan man bli vägrad ombordstigning på planet eller inresa till USA. Vid oklarheter eller frågor, rekommenderar vi kontakt med amerikanska ambassaden/konsulatet. USA:s ambassad nås på telefonnummer 08-783 53 00. Globetrotter kan inte hjälpa till i avsaknad av ESTA

Secure flight och APIS:
Secure flight information: Amerikanska myndigheter har ålagt alla flygbolag att samla in uppgifter om resenärens namn (måste vara samma som i passet), kön och födelsedatum. Detta gäller alla flygresor till USA och alla resor genom amerikanskt luftrum, inklusive mellanlandningar i USA. Uppgifterna ska vara Globetrotter/ flygbolaget tillhanda vid betalning av flygbiljett.

APIS: Advance Passenger Information System (APIS) är ett system för att förbättra passagerarsäkerheten. Många länder kräver av flygbolagen att de ska samla in passuppgifter av sina passagerare innan avresa. I vissa fall kan du spara tid genom att registrera dessa uppgifter i förväg på flygbolagets hemsida, annars lämnas de på flygplatsen eller tas direkt från bokningen.
Till toppen

Särskilda behov på resan:

Du som har funktionshinder och/eller reser med medicinsk utrustning, rullstol osv. måste informera Globetrotter vid bokning. Alla flygbolag och rederier har av säkerhetsskäl regler gällande hur många funktionshindrade som kan resa med samma flyg/fartyg.
Detta gäller även dig med funktionshinder som helt eller delvis klarar dig själv både vid ombordstigning och avstigning, och dig som har med dig egen ledsagare. Till funktionshindrade räknas även döva, blinda, psykiskt funktionshindrade eller personer som på grund av ålder eller sjukdom kan ha problem med att ta sig ombord på och av flyget. En passagerare räknas som funktionshindrad om han/hon inte kan ta sig till en nödutgång snabbt och utan hjälp.

Resande med speciella behov och som behöver assistans på flygplatsen kan beställa detta genom Globetrotter. Den resande måste ändå vara kapabel till att ta vara på sig själv och sitt bagage eller resa tillsammans med någon som ge nödvändig assistans under resan och vid eventuell nödsituation. Vissa typer av smittsamma sjukdomar som t.ex. vattkoppor kan medföra flygförbud.

Rullstol, elektrisk rullstol och medicinsk utrustning: Tar du med rullstol på resan ska du upplysa Globetrotter om detta i samband med bokning. Den egna rullstolen lämnas oftast vid incheckningen och alla som beställt assistans får det från incheckningen till flyget.

Elektrisk rullstol: På grund av vikt- och platsbegränsning kan flygbolagen enbart ta med ett begränsat antal elektriska rullstolar per flygning. Flygbolaget behöver veta modell, vikt och mått. Rullstolen måste vara utrustad med torrcell eller gelébatteri samt att:

  • Batteriet måste vara ordentligt fastsatt i rullstolen.
  • Batteriet ska vara frånkopplat och ordentligt isolerat för att inte riskera kortslutning

För att ta med medicinsk utrustning på resan, som t ex respirator, CPAP, syrgas, stomiutrustning, rullstol/elektrisk rullstol eller liknande skall det godkännas av flygbolaget du reser med. Det är därför viktigt att du uppger rätt information till Globetrotter så snart resan är bokad.
Mediciner som är nödvändiga under resan ska alltid packas i handbagaget. De måste vara i originalförpackning och receptet ska tas med. För vissa mediciner eller sprutor krävs läkarintyg om de tas med ombord. Hör med din läkare om du är osäker. Packas medicinen i bagaget, som checkas in, behövs inget läkarintyg. Överskrider bagagevikten det tillåtna måste en förfrågan skickas till flygbolaget.

Diabetes: För att ta med utrustning som insulinpump, insulinpenna och blodsockermätare ombord på flyget måste du ha med läkarintyg på engelska. Läs mer om medicin på resan.
Till toppen

Tullregler:

Tullverkets hemsida hittar du bland annat regler för införsel av alkohol och tobak, aktuella skatter och information om varor du måste ha tillstånd för att föra in i Sverige.
Kontakta respektive lands ambassad om du har frågor kring införsel av varor till andra länder än Sverige. Tänk på att olika flygbolag och andra länder kan ha ytterligare regler och restriktioner för dessa och andra föremål. Kontrollera gärna med ditt flygbolag för mer information.
Till toppen

UD:

Globetrotter följer alltid UD:s reserekommendationer.
Till toppen

Vaccination:

Globetrotter rekommenderar vaccination mot hepatit A och B. Det finns vaccin som ger ett mångårigt skydd mot både hepatit A och B. Tänk på att vaccinera dig minst fyra veckor innan du reser. För inresa till vissa länder krävs eller rekommenderas även andra vaccinationer. Läs mer på www.vaccinportalen.se eller kontakta din läkare, vårdcentral eller vaccinationscentral för närmare information. Du kan också läsa mer om resevaccin på Folkhälsomyndighetens sida.

Covid-19
Vi vill även göra dig uppmärksam på att det kan komma att krävas ett covid-19 vaccinationsintyg för att kunna genomföra resan/kryssningen. Andra krav på antigen/PCR-test, inresekrav, munskydd, hälsodeklarationer samt reseförsäkring kan även förekomma. Det kan innebära att rederiet kräver ett annat antal doser eller tillämpar andra åldersintervaller för att du ska anses som fullvaccinerad än vad som gäller i Sverige. Vi ber dig därför att noggrant läsa rederiets villkor och hälsokrav, samt vara särskilt uppmärksam på vad som gäller för minderåriga som ingår i din bokning. Då respektive rederi följer lokala myndigheters föreskrifter kan det vara obligatoriskt att köpa utflykter för att kunna stiga i land på de olika destinationerna.

Kostnaden för eventuella intyg, PCR-tester eller andra tester, försäkringar, utflykter och hälsodeklarationer ingår inte i resans pris utan betalas av resenären.

Samtliga villkor och inresekrav kan komma att ändras och det är därför viktigt att du håller dig uppdaterad via rederiets hemsida om vad som gäller för din resa.
Till toppen

Valuta:

Hos Forex kan du bland annat beställa valuta, se aktuella valutakurser och följa valutautvecklingen på just ditt resmål.
Till toppen