Inför din kryssning

Online registrering
Seabourn kräver att man lägger in sina passageraruppgifter på deras hemsida, detta kan ni göra så snart som möjligt efter bokning.
Läs mer

Gå in på:
www.seabourn.com
Klicka på Booked Guests – Online Guest registration
Logga in med rederiets referensnummer samt ditt efternamn
Fyll i alla uppgifter som krävs, dessa är märkta med *: namn, adress, passinformation (nummer, utskriftsdatum/utgångsdatum, plats) för samtliga passagerare. Emergency contact = namn samt telefonnummer på någon nära anhörig/vän som inte är med på resan.
Efter varje sida, gör Save and Continue. Totalt är det 5-6 sidor som skall fyllas i, men det är bara de uppgifter som är märkta med en * som är obligatoriska. När alla sidor ifyllda är det en grön bock längst upp på varje sida. Observera att ni inte kan skriva å/ä/ö utan då istället använder aa, ae, oe. Registreringen måste göras i god tid före kryssningen då kryssningsdokumenten inte kan skickas förrän detta är gjort.
Dölj

Transfer

Globetrotter kan i de flesta fall hjälpa till att boka transfer till och från fartyget, ibland via rederiet med del i buss och ibland med privat bil, det varierar beroende på hamn. Kontakta Globetrotter för prisuppgift samt bokning. Detta behöver normalt göras i god tid innan avresan. .

Ombordstigning

När kan jag gå ombord?
Rekommenderad incheckningstid står normalt i din kryssningsbiljett. Observera att senaste incheckning/ombordstigning vanligtvis är 90 minuter innan fartyget avgår.
Läs mer

När du anländer till hamnen lämnar du ditt bagage (förutom handbagage) till Seabourns personal. Bagaget ska vara märkt med de bagagetaggar som finns bifogat i din kryssningsbiljett alt fås av rederiets hamnpersonal. Bagaget kommer att levereras direkt till din hytt. Ha gärna ett ombyte, badkläder, necessär, ev. mediciner i handbagaget när du kommer till hamnen, detta då bagaget levereras ut till hytterna fortlöpande under eftermiddag/ tidig kväll och det därför kan ta en stund innan man får sin väska.

Ha dina resehandlingar och pass till hands och gå sedan till incheckningsdiskarna och följ vidare instruktioner.

Du kommer få ett Cruise Card som du behåller under hela resan - det fungerar som din legitimation vid tilläggsbetalningar ombord och är nyckelkort till din hytt.

Kan jag nekas att stiga ombord?
Fartygets ledning har rätt att avgöra om någon ska nekas att stiga ombord. Detta kan hända i det fall det föreligger fara för din egen och/eller andra gästers säkerhet. Orsaker kan vara sjukdom med hög smittorisk, oanständigt uppförande, att man saknar resedokument eller annat som gör att det inte är godtagbart att man reser. Utöver detta har fartygen regler för hur man ska förhålla sig till andra gäster ombord samt hur man ska iaktta såväl säkerhetsmässiga som hälsomässiga föreskrifter. Om någon skulle bryta mot dessa regler kan fartygets ledning be den resande och dennes ressällskap att genast lämna fartyget i nästa hamn. Man ansvarar själv för de extra kostnader som detta kan medföra.
Dölj

Praktisk Information

Säkerhetsrutiner
Det är viktigt att hela resesällskapet tar del av den säkerhetsinformation som finns på insidan av hyttdörren, samt tar del av den säkerhetsvideo som visas i hytten. Alla passagerare och besättning ska även medverka på en obligatorisk säkerhetsövning ombord, tid och plats för den ser du i det dagliga nyhetsbrevet.
Läs mer

Hytten
I sviten finns badrock och tofflor samt schampo, balsam och tvål. Även hårtork och minibar finns

Vad får man inte ta med sig ombord?
Exempel på vad som inte får tas med ombord är; strykjärn, stearinljus, vapen (gäller även knivar, fickknivar, Leatherman och liknande), korkskruvar, kaffemaskiner/vattenkokare, brandfarlig vätska, sprängämnen (till exempel fyrverkerier).
Det är inte heller tillåtet att ta med sig mat eller dryck ombord, undantaget barnmat och specialmat vid allergier

Klädsel ombord?
På dagtid är vardaglig klädstil, inklusive shorts och jeans, välkomna i alla lounger och matsalar. Baddräkter, korta shorts och träningskläder rekommenderas endast vid poolen, på däck eller i spa och fitnesscenter. Kom ihåg att ta med en jacka eller varmare tröja då temperaturen kan variera mycket mellan luftkonditionerade utrymmen och den varmare luften utomhus. Under varje kryssning arrangeras minst en galamiddag då en elegantare klädsel krävs. I det dagliga nyhetsbrevet ges förslag på passande klädsel till dagens aktiviteter, elegant casual eller formell. Elegant casual för kvällsbruk innebär skjorta och byxor för män (kavaj ej obligatoriskt) och byxor och topp, klänning eller kjol och blus för kvinnor. Vid formell klädsel (formal) gäller cocktail- eller aftonklänning för kvinnor och kostym och slips eller smoking för män.

I dina resehandlingar informeras om hur många formella kvällar det är under din kryssning, vanligtvis brukar det vara:
Kryssning upp till 13 dagar: 1 formell kväll
Kryssning 14-20 dagar: 2 formella kvällar
Kryssning mer än 21 dagar: 3 formella kvällar

Hur vet jag vad som händer ombord på fartyget?
I det engelskspråkiga nyhetsbrevet som delas ut till din hytt varje kväll finner du all nödvändig information du behöver. Här hittar du upplysningar om exempelvis aktiviteter och underhållning ombord och klädkoder. Ta med dig nyhetsbrevet om du går iland då det även innehåller kontaktuppgifter och fartygets avgångstid. Ombord på fartyget finns en Customer Service Desk där kan du få svar på frågor dygnet runt. Pandaw önskar att man är flexibel som resenär då mycket styrs av vattennivån på floderna.

Hur är det med elektronisk utrustning och klädtvätt?
Alla hytter har uttag för både 110 och 220V. Du får själv ta med de adapters du eventuellt behöver, generellt krävs ingen adapter för elektronik som inhandlats i Skandinavien. Hårtork finns i alla hytter och klädtvätt, kemtvätt och strykning finns tillgängligt mot avgift på Encore och Ovation. Ombord på Odyssey, Sojourn och Quest finns faciliteter för att tvätta/stryka själv. För mer information och priser, fråga hyttpersonalen.

Kan jag bli kontaktad ombord?
Om ditt mobilabonnemang tillåter trafik utomlands kan du använda din mobiltelefon när du är i eller nära land, kontakta din operatör för mer information. Ute till havs kan telefonen slå om till trafik via fartygets satellit och detta är ofta kostsamt. På alla fartyg finns tillgång till WiFi. Du kan mot kostnad surfa på din bärbara dator, surfplatta eller smartphone eller använda en av datorerna i internethörnan.

Vilka regler gäller för rökning ombord?
Majoriteten av utrymmen på fartygen är rökfria. Det gäller alla hytter - även på balkongen, samt alla restauranger och teatrar. Se anvisade platser där det är tillåtet att röka.

Vilka regler gäller för alkohol ombord?
Åldersgräns för köp av alkoholhaltiga drycker 21 år
Dölj

Betalning ombord

Hur betalar jag för inköp ombord?
Fartygen har ett kontantfritt system; du får ett cruise card som kopplas till ett godkänt kredit- eller betalkort (Visa, MasterCard, Diners och American Express). Du får ditt cruise card vid ombordstigningen på fartyget. Dagen innan du kliver av fartyget får du en specificerad räkning till din hytt så att du kan kontrollera beloppen. Utgifter som tillkommer efter att räkningen har sammanställts kompletteras på sluträkningen. Undantag för det kontantfria systemet är till exempel spel i casino. Valutan ombord är USD.
Läs mer

Hur ser drickssystemet ut ombord?
När du kryssar med Seabourn så ingår dricks till restaurang- och hyttpersonal i kryssningens pris.). För dryck utöver det som ingår i kryssningen samt skönhetsbehandlingar tillkommer ett obligatoriskt servicetillägg (cirka 15 %) som läggs på ditt hyttkonto. .

Reserverat belopp - varför kan det komma att reserveras ett belopp på mitt konto?
Det kan komma att göras reservationer på det betalkort som knutits till ditt konto ombord på fartyget, dvs kortet du betalar med för alla köp ombord. Dessa reservationer görs för att kontrollera att kortet är giltigt. När sluträkningen för din konsumtion ombord är betald, kommer Royal Caribbean att häva reservationerna. Det är varje enskilt kortföretag som måste häva reservationerna i sitt system. Detta kan ta mellan sju och 14 arbetsdagar och detta kan Royal Caribbean inte påverka. När kortföretaget har hävt det reserverade beloppet har du tillgång till pengarna igen.
Dölj

Mat och Dryck

Var och när kan jag äta ombord?
Frukost, lunch, middag, snacks och vissa måltidsdrycker ingår på utvalda restauranger, caféer, och barer. Det är öppen middagsittning i samtliga restauranger ombord. Du äter middag när du vill och med vem du vill. Måltider kan också serveras i din svit eller på din balkong.
Läs mer

Rederiet har flera specialrestauranger, dessa bör förbokas för att garanteras plats. Du förbokar på www.seabourn.com under ”Booked guests” där du loggar in med hjälp av rederiets bokningsnummer.

All dryck ingår när du kryssar med Seabourn såsom vin ,Champagne samt cocktails. Även specialkaffe, te och läsk samt vatten på flaska ingår i seglingen. Rederiet erbjuder rumsservice dygnet runt. Om du har behov av specialmat eller är allergiker måste du uppge detta när du bokar din kryssning. Rederiet gör sitt bästa för att tillgodose dina behov, dock kan specialmat endast erbjudas som à la carte. Informera även hovmästaren ombord samt din servitör om din allergi.
Dölj

Underhållning

Finns det någon underhållning ombord?
Seabourn erbjuder ett varierande underhållningsprogram både dag- och kvällstid. Utbudet varierar mellan fartygen. Exempel på underhållning kan vara scenshower, filmvisningar, levande musik, komedishow och casino.
Läs mer

Aktivitetsutbud
De flesta aktiviteter ingår men vissa aktiviteter kan vara mot avgift. Utbudet varierar mellan fartygen. Exempel på aktiviteter: pooler, bubbelpooler, träningscenter med gym och träningspass med instruktör, joggingbana, konstgalleri, konstauktion, bibliotek, kurser och föreläsningar. Det går bra att förboka spa behandlingar på rederiets hemsida www.seabourn.com och ”Booked guests”.
Dölj

Utflykter

Hur fungerar det med utflykter?
För att få ut mesta möjliga av din kryssning rekommenderar vi utflykter vid de olika stoppen. Seabourn anordnar en rad minnesvärda utflykter. Dessa kan förhandsbokas online på rederiets hemsida www.seabourn.com och ”Booked guests”. Du kan också boka utflykter ombord i mån av plats. Observera att tiderna för utflykterna kan komma att ändras och att utflykter även kan komma att ställas in om deltagarantalet är för lågt.

Barn och ungdomar

Vad finns det för faciliteter för barnfamiljer?
Rederiet har inga särskilda barnfaciliteter. Lägsta åldersgräns är 6-12 månader beroende på antal dagar till havs. För mer information hör med Globetrotter.

Hälsa och sjukvård

Ställs det formella krav på hälsotillstånd?
Om du känner dig osäker; uppsök din läkare och be om råd och information angående de hälsokrav som gäller för de resmål du kommer att besöka under din kryssning. Du är själv ansvarig att undersöka att du har all nödvändig vaccination som krävs samt att alla vaccinationspapper är korrekta.
Läs mer

Vad gör jag om jag blir sjuk ombord?
På alla fartyg finns en sjukvårdsmottagning som är bemannad med en kvalificerad läkare och minst en sjuksköterska. Du betalar själv kostnaden för besöket samt eventuella mediciner och vi rekommenderar att du har en fullgod sjukvårds- eller reseförsäkring. Spara alla kvitton för utlägg för att redovisa till ditt försäkringsbolag. Observera att service för sjukvård regleras enligt amerikansk lag och att prissättningen för läkarbesök, undersökning och mediciner ofta är högre än du är van vid från hemma.

Gäster med särskilda behov
Vissa av Seabourns fartyg har hytter som är särskilt anpassade för gäster med funktionshinder. Har du ett funktionshinder eller medicinska besvär som gör att du inte kan klara dig själv, måste du ha ett assisterande resesällskap som hjälper dig. Rederiets personal har på grund av skaderisken inte tillåtelse att lyfta eller bära funktionshindrade personer. Vissa utrymmen på fartyget kan upplevas att vara trånga. Vid landstigning i hamnar där det krävs mindre båtar för transport iland är det inte möjligt att komma ombord med en rullstol. Vi förbehåller oss rätten att neka en person att resa, om personen enligt vår uppfattning inte är i fysiskt- eller psykiskt stånd att resa eller kan behöva mer vård än en assisterande ledsagare rimligtvis kan erbjuda.. 

Vaccinationer
Du ansvarar själv för att ha eventuellt nödvändiga vaccinationer för de destinationer som besöks under kryssningen.

Kryssning och graviditet
Är du gravid kan du resa på kryssning fram till vecka 23 i graviditeten, under vissa villkor

Dölj

Utcheckning

Hur checkar jag ut från fartyget?
På slutet av din kryssning får du bagagelappar till din hytt samt tid för avstigning. Skriv tydligt namn, hemadress och eventuella uppgifter om flygresa och fäst en bagagelapp på varje bagage. Sista kvällen, vid angiven tid, placerar du dina väskor utanför hytten. Tänk på att förvara saker som du behöver ha lättillgängligt, till exempel pass, resedokument, mediciner och värdesaker i ett handbagage som du inte ställer ut. Väskan hämtas ut i hamnens ankomsthall.

Resevillkor