Inför din kryssning

Online Check-in

För att du ska kunna få dina biljetter så kräver Pandaw att du lägger in dina passageraruppgifter på deras hemsida. För att göra detta behöver du rederiets bokningsnummer som du finner på din bekräftelse på samma ställe där hyttkategori/hyttnummer står.

Gå in på:
www.pandaw.com/signin
Gå vidare till ”login” och därefter ”view booking”
Klicka på respektive namn och fyll i de uppgifter rederiet önskar. Man kan ej skriva å/ä/ö utan använder aa, ae eller oe.

Till Toppen

Transfer

Globetrotter kan i de flesta fall hjälpa till att boka transfer till och från fartyget, ibland via rederiet med del i buss och ibland med privat bil, det varierar beroende på hamn. Kontakta Globetrotter för prisuppgift samt bokning. Detta behöver normalt göras i god tid innan avresan.

Till Toppen

Ombordstigning

När kan jag gå ombord?

När du anländer till hamnen lämnar du ditt bagage (förutom handbagage) till Pandaw personal. Bagaget kommer att levereras direkt till din hytt. Ha dina resehandlingar och pass till hands. På fartyget har man vanliga nycklar, dessa lämnar man i en korg till personalen vid landgången när man lämnar fartyget.

Kan jag nekas att stiga ombord?

Fartygets ledning har rätt att avgöra om någon ska nekas att stiga ombord. Detta kan hända i det fall det föreligger fara för din egen och/eller andra gästers säkerhet. Orsaker kan vara sjukdom med hög smittorisk, oanständigt uppförande, att man saknar resedokument eller annat som gör att det inte är godtagbart att man reser. Utöver detta har fartygen regler för hur man ska förhålla sig till andra gäster ombord samt hur man ska iaktta såväl säkerhetsmässiga som hälsomässiga föreskrifter. Om någon skulle bryta mot dessa regler kan fartygets ledning be den resande och dennes ressällskap att genast lämna fartyget i nästa hamn. Man ansvarar själv för de extra kostnader som detta kan medföra.

Till Toppen

Praktisk Information

Säkerhetsrutiner

Det är viktigt att hela resesällskapet tar del av den säkerhetsinformation som kommer att förmedlas av Pandaw vid ankomst.

Vad får man inte ta med sig ombord?

Exempel på vad som inte får tas med ombord är; strykjärn, stearinljus, vapen (gäller även knivar, fickknivar, Leatherman och liknande), korkskruvar, kaffemaskiner/vattenkokare, brandfarlig vätska, sprängämnen (till exempel fyrverkerier).
Det är inte heller tillåtet att ta med sig mat eller dryck ombord, undantaget barnmat och specialmat vid allergier.

Klädsel ombord?

Dagtid rekommenderas fritidskläder och bekväma skor. Kom ihåg att ta med en jacka eller varmare tröja då temperaturen kan variera mycket mellan luftkonditionerade utrymmen och den varmare luften utomhus. Kvällstid gäller vårdad men ledig klädsel.

Hur vet jag vad som händer ombord på fartyget?

I det engelskspråkiga nyhetsbrevet som delas ut till din hytt varje kväll finner du all nödvändig information du behöver. Här hittar du upplysningar om utflykterna, mattider samt eventuell underhållning ombord. Pandaw önskar att man är flexibel som resenär då mycket styrs av vattennivån på floderna.

Hur är det med elektronisk utrustning och klädtvätt?

Alla hytter har uttag för 230V, Pandaw har multikontakter men ta gärna med adapters du eventuellt behöver, Hårtork finns i alla hytter och klädtvätt, kemtvätt och strykning finns tillgängligt mot avgift. För mer information och priser, fråga hyttpersonalen.

Kan jag bli kontaktad ombord?

Om ditt mobilabonnemang tillåter trafik utomlands kan du använda din mobiltelefon när du är i eller nära land, kontakta din operatör för mer information. Ute till havs kan telefonen slå om till trafik via fartygets satellit och detta är ofta kostsamt. På alla fartyg finns tillgång till WiFi. Du kan mot kostnad surfa på din bärbara dator, surfplatta eller smartphone eller använda en av datorerna i internethörnan.

Vilka regler gäller för rökning ombord?

Majoriteten av utrymmen på fartygen är rökfria. Det gäller alla hytter samt restaurangen. Se anvisad plats där det är tillåtet att röka.

Till Toppen

Betalning ombord

Hur betalar jag för inköp ombord?

På Pandaws fartyg signerar man för sina köp ombord, sista dagen får man en sammanställning i USD. Pandaw tar kontanter eller kredit/betalkort (endast Visa, MasterCard). Diners eller American Express accepteras ej.

Hur ser drickssystemet ut ombord?

När du kryssar med Pandaw så ingår dricks till restaurang- och hyttpersonal i kryssningens pris. Vill du ändå uppmärksamma extra bra service är du välkommen att göra det direkt på plats (i valuta USD). Dricks ingår ej för de lokala guiderna på eventuella utflykter, dessa kan man med fördel ge dricks efter eget tycke.

Till Toppen

Mat och Dryck

Var och när kan jag äta ombord?

Frukost, lunch och middag ingår. Även viss dryck ingår som bordsvatten, te och kaffe. Övrig dryck tillkommer i pris. Om du har behov av specialmat eller är allergiker måste du uppge detta när du bokar din kryssning. Pandaw Cruises gör sitt bästa för att tillgodose dina behov, dock kan specialmat endast erbjudas som à la carte. Informera även din servitör om din allergi.

Till Toppen

Utflykter

Hur fungerar det med utflykterna?

Dagliga utflykter ingår med personalen ombord på fartyget som guide, och blir presenterade i dagsprogrammet. Observera att utflyktsprogrammet kan komma att ändras beroende på vattennivån i floderna. Man kan självklart även gå av fartyget samt utforska destinationen på egen hand, men vi rekommenderar att man följer med på de ordnade utflykterna på mindre orter.

Till Toppen

Hälsa och sjukvård

Om du känner dig osäker uppsök din läkare och be om råd och information angående de hälsokrav som gäller för de resmål du kommer att besöka under din kryssning. Du är själv ansvarig att undersöka att du har all nödvändig vaccination som krävs samt att alla vaccinationspapper är korrekta.

Vad gör jag om jag blir sjuk ombord?

På alla fartyg finns första hjälpen utrustning. Den seniora personalen har första hjälpen-utbildning. Vid akut och svår sjukdom flygs eller körs man till sjukhus, alltid inom 2 timmars färdväg. Du betalar själv kostnaden för eventuella mediciner och vi rekommenderar att du har en fullgod sjukvårds- eller reseförsäkring. Spara alla kvitton för utlägg för att redovisa till ditt försäkringsbolag.

Gäster med särskilda behov

Pandaw är inte lämpligt för funktionshindrade. Rullstol samt hiss finns ej ombord. Tänk på att det även kan vara svåra på- och avstigningar vid flodbankarna.

Vaccinationer

Du ansvarar själv för att ha eventuellt nödvändiga vaccinationer för de destinationer som besöks under kryssningen.

Till Toppen

Utcheckning

Hur checkar jag ut från fartyget?

Information om avstigning fås ombord.

Till Toppen