Inför din kryssning

Online registrering
För att du ska kunna få dina biljetter så kräver Oceania Cruises att du lägger in dina passageraruppgifter på deras hemsida. För att göra detta behöver du rederiets bokningsnummer som du finner på din bekräftelse på samma ställe där hyttkategori/hyttnummer står.
Läs mer

Gå in på:
www.oceaniacruises.com
Klicka på My account och därefter ”register” för att registrera dig som kund. När du är inloggad, gå in på din bokning via antingen ”Overview” alternativt ”My bookings” Välj ”Manage booking” och klicka sedan på ”Guest registration form” för att komma till formuläret. Fyll därefter i alla uppgifter som krävs. Detta måste göras i god tid före kryssningen då färdhandlingar inte kan skickas förrän detta är gjort

Förbokning av specialrestauranger
På Oceania kan man förboka middagstid i specialrestaurangerna före avresa, hur många beror på fartyg, hyttkategori och resans längd. Vi rekommenderar starkt att man gör detta. Det görs på www.oceaniacruises.com

Marina och Riviera:
Owner’s Suite, Vista Suite och Oceania Suite:
7 dagar eller kortare: 1 reservation per restaurang
8-17 dagar: 2 reservationer per restaurang
18 dagar eller mer: 3 reservationer per restaurang
Penthouse Suite:
17 dagar eller kortare: 1 reservation per restaurang
18 dagar eller mer: 2 reservationer per restaurang
Concierge Level Veranda, Veranda, utsides- och insideshytter
Alla kryssningar: 1 reservation per restaurang

Insignia, Nautica, Regatta och Sirena:
Concierge Level Veranda och uppåt:
7 dagar eller kortare: 1 reservation per restaurang
8-17 dagar: 2 reservationer per restaurang
18 dagar eller mer: 3 reservationer per restaurang
Övriga kategorier:
17 dagar eller kortare: 1 reservation per restaurang
18 dagar eller mer: 2 reservationer per restaurang

När kan du boka specialrestaurangerna?
Owner’s Suite, Vista Suite och Oceania Suite: Efter att slutbetalningen har nått rederiet, normalt mellan 90 och 150 dagar före avresan.
Penthouse Suite: 75 dagar före avresan förutsatt att resan är slutbetald.
Concierge Level Veranda: 60 dagar före avresan förutsatt att resan är slutbetald.
Övriga kategorier: 45 dagar före avresan förutsatt att resan är slutbetald.

Förbokning kan göras/ändras fram till 7 dagar innan avresa.
Dölj

Transfer

Globetrotter kan i de flesta fall hjälpa till att boka transfer till och från fartyget, ibland via rederiet med del i buss och ibland med privat bil, det varierar beroende på hamn. Kontakta Globetrotter för prisuppgift samt bokning. Detta behöver normalt göras i god tid innan avresan. .

Ombordstigning

När kan jag gå ombord?
Rekommenderad incheckningstid står normalt i din kryssningsbiljett. Observera att senaste incheckning/ombordstigning vanligtvis är 90 minuter innan fartyget avgår
Läs mer

När du anländer till hamnen lämnar du ditt bagage (förutom handbagage) till Oceania Cruises personal. Bagaget ska vara märkt med de bagagetaggar som finns bifogat i din kryssningsbiljett alt fås av rederiets hamnpersonal. Bagaget kommer att levereras direkt till din hytt. Ha gärna ett ombyte, badkläder, necessär, ev mediciner i handbagaget när du kommer till hamnen, detta då bagaget levereras ut till hytterna fortlöpande under eftermiddag/ tidig kväll och det därför kan ta en stund innan man får sin väska.

Ha dina resehandlingar och pass till hands och gå sedan till incheckningsdiskarna och följ vidare instruktioner. Du kommer få ett cruise card som du behåller under hela resan - det fungerar som din legitimation vid tilläggsbetalningar ombord och är nyckelkort till din hytt. Allt handbagage scannas i röntgenmaskiner innan man kliver ombord.

Kan jag nekas att stiga ombord?
Fartygets ledning har rätt att avgöra om någon ska nekas att stiga ombord. Detta kan hända i det fall det föreligger fara för din egen och/eller andra gästers säkerhet. Orsaker kan vara sjukdom med hög smittorisk, oanständigt uppförande, att man saknar resedokument eller annat som gör att det inte är godtagbart att man reser. Utöver detta har fartygen regler för hur man ska förhålla sig till andra gäster ombord samt hur man ska iaktta såväl säkerhetsmässiga som hälsomässiga föreskrifter. Om någon skulle bryta mot dessa regler kan fartygets ledning be den resande och dennes ressällskap att genast lämna fartyget i nästa hamn. Man ansvarar själv för de extra kostnader som detta kan medföra.
Dölj

Praktisk Information

Säkerhetsrutiner
Det är viktigt att hela resesällskapet tar del av den säkerhetsinformation som finns på insidan av hyttdörren, samt tar del av den säkerhetsvideo som visas i hytten. Alla passagerare och besättning ska även medverka i en obligatorisk säkerhetsövning ombord. Tid och plats för den ser du i det dagliga nyhetsbrevet.
Läs mer
Vad får man inte ta med sig ombord?
Exempel på vad som inte får tas med ombord är; strykjärn, stearinljus, vapen (gäller även knivar, fickknivar, Leatherman och liknande), korkskruvar, kaffemaskiner/vattenkokare, brandfarlig vätska, sprängämnen (till exempel fyrverkerier).
Det är inte heller tillåtet att ta med sig mat eller dryck ombord, undantaget barnmat och specialmat vid allergier.

Klädsel ombord?
Dagtid rekommenderas fritidskläder och bekväma skor, s.k ”resort casual”. För kvällen gäller s.k ”elegant casual” vilket innebär skjorta och byxor för män och byxor och topp, klänning eller kjol och blus för kvinnor. Efter kl. 18.00 rekommenderas ej jeans, shorts, baseball-keps, t-shirt eller tennisskor i restaurangerna. Kom ihåg att ta med en jacka eller varmare tröja då temperaturen kan variera mycket mellan luftkonditionerade utrymmen och den varmare luften.

Hur vet jag vad som händer ombord på fartyget?
I det engelskspråkiga nyhetsbrevet som delas ut till din hytt varje kväll finner du all nödvändig information du behöver. Här hittar du upplysningar om exempelvis aktiviteter och underhållning ombord och klädkoder. Ta med dig nyhetsbrevet om du går iland då det även innehåller kontaktuppgifter och fartygets avgångstid. Ombord på fartyget finns en Customer Service Desk där kan du få svar på frågor dygnet runt.

Hur är det med elektronisk utrustning och klädtvätt?
Alla hytter har uttag för både 110 och 220V. Du får själv ta med de adapters du eventuellt behöver, generellt krävs ingen adapter för elektronik som inhandlats i Skandinavien. Hårtork finns i alla hytter.
Det finns tvättservice ombord mot kostnad, även kemtvätt. Om man inte vill använda tvättservicen ombord, kan man tvätta själv i fartygets tvättmaskiner och torktumlare, kostnad 2 USD per gång.

Kan jag bli kontaktad ombord?
Om ditt mobilabonnemang tillåter trafik utomlands kan du använda din mobiltelefon när du är i eller nära land, kontakta din operatör för mer information. Ute till havs kan telefonen slå om till trafik via fartygets satellit och detta är ofta kostsamt. På alla fartyg finns tillgång till WiFi. Du kan mot kostnad surfa på din bärbara dator, surfplatta eller smartphone eller använda en av datorerna i internethörnan.

Vilka regler gäller för rökning ombord?
Majoriteten av utrymmen på fartygen är rökfria. Det gäller alla hytter - även på balkongen, samt alla restauranger och teatrar. Se anvisade platser där det är tillåtet att röka.

Vilka regler gäller för alkoholhaltiga drycker?
På Oceania Cruises är åldersgränsen för alkoholhaltiga drycker 21 år. Man får ta ombord max 3 flaskor vin i början av kryssningen. Ytterligare senare inköp hålls kvar av personalen till slutet av kryssningen.
Dölj

Betalning ombord

Hur betalar jag för inköp ombord?
Fartygen har ett kontantfritt system; du får ett cruise card som kopplas till ett godkänt kredit- eller betalkort (Visa, MasterCard, Diners och American Express). Du får ditt cruise card vid ombordstigningen på fartyget. Dagen innan du kliver av fartyget får du en specificerad räkning till din hytt så att du kan kontrollera beloppen. Utgifter som tillkommer efter att räkningen har sammanställts kompletteras på sluträkningen. Undantag för det kontantfria systemet är till exempel spel i casino. Valutan ombord är USD. Notera att fartyget har en egen valutakurs som kan skilja sig något från den valutakurs som din bank använder.
Läs mer

Hur ser drickssystemet ut ombord?
När du kryssar med Oceania cruises tillkommer dricks på 16 USD per person och dag i de lägre hyttkategorierna. I Penthouse Suite, Oceania Suite, Vista Suite eller Owner’s Suite är beloppet 23 USD per person och dag. För dryck och skönhetsbehandlingar tillkommer ett obligatoriskt servicetillägg (cirka 18 %) som noteras på ditt hyttkonto.

Reserverat belopp - varför kan det komma att reserveras ett belopp på mitt konto?
Vanligt förekommande är att det görs reservationer på det betalkort som knutits till ditt konto ombord på fartyget, dvs kortet du betalar med för alla köp ombord. Dessa reservationer görs för att kontrollera att kortet är giltigt. När sluträkningen för din konsumtion ombord är betald, kommer rederiet genast att häva reservationerna. Det är varje enskilt kortföretag som måste häva reservationerna i sitt system. Detta kan ta mellan sju och 14 arbetsdagar och detta kan rederiet inte påverka. När kortföretaget har hävt det reserverade beloppet har du tillgång till pengarna igen.
Dölj

Mat och Dryck

Var och när kan jag äta ombord?
Frukost, lunch, middag, snacks och vissa måltidsdrycker ingår på utvalda restauranger, caféer och barer. Du äter den tid du önskar, men för vissa specialrestauranger kan bokning behövas*) Kontinental frukost serveras på beställning i hytten mellan klockan 07.00 och 10.00. Rumsservice från en mindre meny erbjuds dygnet runt utan kostnad). Om du har behov av specialmat eller är allergiker måste du uppge detta när du bokar din kryssning. Oceania Cruises gör sitt bästa för att tillgodose dina behov. Informera även hovmästaren ombord samt din servitör om din allergi.
Läs mer

*) Gällande specialrestauranger kan man boka dessa på rederiets hemsida fram till 7 dagar innan avresan samt ombord i mån av plats. Antalet bokningar varierar mellan 1-3 st. beroende på kryssningens längd samt hyttkategori. Vissa prioriterade hyttkategorier har förtur. Se ovan under ”Inför din kryssning”
Dölj

Underhållning/Aktiviter

Finns det någon underhållning ombord?
På Oceania Cruises fartyg erbjuds ett varierande underhållningsprogram både dag- och kvällstid. Utbudet varierar mellan fartygen. Exempel på underhållning kan vara scenshower, filmvisningar, levande musik, komedishow, casino
Läs mer
Aktivitetsutbud
De flesta aktiviteter ingår men vissa aktiviteter kan vara mot avgift. Utbudet varierar mellan fartygen. Exempel på aktiviteter: pooler, bubbelpooler, träningscenter med gym och träningspass med instruktör, joggingbana, konstgalleri, bibliotek, kurser och föreläsningar.
Dölj

Utflykter

Hur fungerar det med utflykterna?
För att få ut mesta möjliga av din kryssning rekommenderar vi utflykter vid de olika stoppen. Oceania Cruises anordnar en rad minnesvärda utflykter och de erbjuder ofta paket med ett visst antal utflykter till ett rabatterat pris. Dessa kan förhandsbokas online på rederiets hemsida (se ovan gällande online registrering) med start 180 dagar före avresa och fram till 3 dagar innan. Du kan även boka enstaka utflykter ombord i mån av plats. Observera att tiderna för utflykterna kan komma att ändras och att utflykter även kan komma att ställas in om deltagarantalet är för lågt.

Barn och ungdom

Vad finns det för faciliteter för barnfamiljer?
Oceania välkomnar barn och ungdom men har inget speciellt program eller barnklubb. Minimiålder för spädbarn är 6 månader men om kryssningen har 3 eller fler sjödagar gäller minst 12 månader. Under 18 år måste man ha sällskap av en vuxen över 18 år.

Hälsa och sjukvård

Ställs det formella krav på hälsotillstånd?
Passageraren garanterar att han/hon är lämplig att resa till sjöss och i luften och att hans/hennes uppförande eller tillstånd inte kommer att försämra säkerheten eller bekvämligheten på fartyg, flygplan eller för de andra passagerarna. Har du ett hälsotillstånd som kan påverka möjligheten att resa ska du lämna ett läkarintyg innan bokningen. Utan detta intyg kan företaget neka ombordstigning med hänvisning till säkerheten för fartyget och alla ombord.
Läs mer

Vad gör jag om jag blir sjuk ombord?
På alla fartyg finns en sjukvårdsmottagning som är bemannad med en kvalificerad läkare och minst en sjuksköterska. Du betalar själv kostnaden för besöket samt eventuella mediciner och vi rekommenderar att du har en fullgod sjukvårds- eller reseförsäkring. Spara alla kvitton för utlägg för att redovisa till ditt försäkringsbolag. Observera att service för sjukvård regleras enligt amerikansk lag och att prissättningen för läkarbesök, undersökning och mediciner ofta är högre än du är van vid från hemma. Här kan du också köpa sjösjuketabletter vid behov.

Gäster med särskilda behov
Vissa av Oceanias fartyg har hytter som är särskilt anpassade för gäster med funktionshinder. Har du ett funktionshinder eller medicinska besvär som gör att du inte kan klara dig själv, måste du ha ett assisterande resesällskap som hjälper dig. Oceania Cruises personal har på grund av skaderisken inte tillåtelse att lyfta eller bära funktionshindrade personer. Vissa utrymmen på fartyget kan upplevas att vara trånga. Vid landstigning i hamnar där det krävs mindre båtar för transport iland är det inte möjligt att komma ombord med en rullstol. Vi förbehåller oss rätten att neka en person att resa, om personen enligt vår uppfattning inte är i fysiskt- eller psykiskt stånd att resa eller kan behöva mer vård än en assisterande ledsagare rimligtvis kan erbjuda..

Vaccinationer
Du ansvarar själv för att ha eventuellt nödvändiga vaccinationer för de destinationer som besöks under kryssningen.

Kryssning och graviditet
Du ansvarar själv för att ha eventuellt nödvändiga vaccinationer för de destinationer som besöks under kryssningen. Är du gravid kan du resa på kryssning fram till vecka 23 i graviditeten, under vissa villkor.
Dölj

Utcheckning

Hur checkar jag ut från fartyget?
På slutet av din kryssning får du bagagelappar till din hytt samt tid för avstigning. Skriv tydligt namn, hemadress och eventuella uppgifter om flygresa och fäst en bagagelapp på varje bagage. Sista kvällen, vid angiven tid, placerar du dina väskor utanför hytten. Tänk på att förvara saker som du behöver ha lättillgängligt, till exempel pass, resedokument, mediciner och värdesaker i ett handbagage som du inte ställer ut. Väskan hämtas ut i hamnens ankomsthall.

Resevillkor