Inför din kryssning

Online registrering
Costa Cruises kräver att ni lägger in era passageraruppgifter på deras hemsida. Vi får inga resehandlingar från dem förrän all information är dem tillhanda.
Läs mer
För att göra detta behöver ni rederiets bokningsreferens som ni finner på bekräftelsen, på samma ställe där hyttkategori och ev. hyttnummer står.

Gå in på: www.mycosta.com
Logga sedan in på ”Log in to My Costa" med förnamn, efternamn samt Costas referens som du hittar på din bokningsbekräftelse. Fyll i alla uppgifter och klicka "save" under samtliga flikar När allt är ifyllt och man har klickat på "save & end" så ska det stå 100% complete. Alla fält märkta * måste fyllas i. Man kan ej skriva å/ä/ö utan använder aa/ae och oe istället. Telefonnummer skall skrivas med +46 Sektionen "privacy policy" under "contacts" rör huruvida Costa Cruises och deras samarbetspartners får skicka reklam till er, klicka i yes eller no på dessa tre.

På Costa Cruises hemsida www.mycosta.com kan du också logga in och beställa dryckespaket, utflykter, spabehandlingar m.m. Gå in via ”Personalize”.
Dölj

Transfer

Globetrotter kan i de flesta fall hjälpa till att boka transfer till och från fartyget, ibland via rederiet med del i buss och ibland med privat bil, det varierar beroende på hamn. Kontakta Globetrotter för prisuppgift samt bokning. Detta behöver normalt göras i god tid innan avresan.

Ombordstigning

När kan jag gå ombord?
Rekommenderad incheckningstid står normalt i din kryssningsbiljett. Observera att senaste incheckning/ombordstigning vanligtvis är 90 minuter innan fartyget avgår.
Läs mer

När du anländer till hamnen lämnar du ditt bagage (förutom handbagage) till Costa Cruises personal. Bagaget ska vara märkt med de bagagetaggar som finns bifogat i din kryssningsbiljett alt fås av rederiets hamnpersonal. Bagaget kommer att levereras direkt till din hytt. Ha gärna ett ombyte, badkläder, necessär, ev. mediciner i handbagaget när du kommer till hamnen, detta då bagaget levereras ut till hytterna fortlöpande under eftermiddag/ tidig kväll och det därför kan ta en stund innan man får sin väska.

Ha dina resehandlingar och pass till hands och gå sedan till incheckningsdiskarna och följ vidare instruktioner. Du kommer få ett Costa Card som du behåller under hela resan - det fungerar som din legitimation vid tilläggsbetalningar ombord och är nyckelkort till din hytt. Detta kort finns i din hytt vid ankomst, du går sedan till Customer Service desk alternativt någon av fartygets terminaler för att koppla ett kreditkort till ditt Costa Card. Allt handbagage scannas i röntgenmaskiner innan man kliver ombord.

Kan jag nekas att stiga ombord?
Fartygets ledning har rätt att avgöra om någon ska nekas att stiga ombord. Detta kan hända i det fall det föreligger fara för din egen och/eller andra gästers säkerhet. Orsaker kan vara sjukdom med hög smittorisk, oanständigt uppförande, att man saknar resedokument eller annat som gör att det inte är godtagbart att man reser. Utöver detta har fartygen regler för hur man ska förhålla sig till andra gäster ombord samt hur man ska iaktta såväl säkerhetsmässiga som hälsomässiga föreskrifter. Om någon skulle bryta mot dessa regler kan fartygets ledning be den resande och dennes ressällskap att genast lämna fartyget i nästa hamn. Man ansvarar själv för de extra kostnader som detta kan medföra.
Dölj

Praktisk Information

Säkerhetsrutiner
Det är viktigt att hela resesällskapet tar del av den säkerhetsinformation som finns på insidan av hyttdörren, samt tar del av den säkerhetsvideo som visas i hytten. Alla passagerare och besättning ska även medverka på en obligatorisk säkerhetsövning ombord, tid och plats för den ser du i det dagliga nyhetsbrevet.
Läs mer
Vad får man inte ta med sig ombord?
Exempel på vad som inte får tas med ombord är; strykjärn, stearinljus, vapen (gäller även knivar, fickknivar, Leatherman och liknande), korkskruvar, kaffemaskiner/vattenkokare, brandfarlig vätska, sprängämnen (till exempel fyrverkerier).
Det är inte heller tillåtet att ta med sig mat eller dryck ombord, undantaget barnmat och specialmat vid allergier.

Klädsel ombord?
Dagtid rekommenderas fritidskläder och bekväma skor. Kom ihåg att ta med en jacka eller varmare tröja då temperaturen kan variera mycket mellan luftkonditionerade utrymmen och den varmare luften utomhus. Under varje kryssning arrangeras minst en galamiddag i huvudrestaurangen då en elegantare klädsel krävs. I det dagliga nyhetsbrevet ges förslag på passande klädsel till dagens aktiviteter, ledig eller formell. Ledig klädsel (casual) för kvällsbruk innebär fritidsskjortor och byxor för män och topp, byxor, klänning eller kjol och blus för kvinnor. Vid formell klädsel (formal) gäller cocktail- eller aftonklänning för kvinnor och kostym och slips för män. I vissa fall förekommer även temakvällar som t.ex. maskerad eller vit fest (White party).

Hur vet jag vad som händer ombord på fartyget?
I det engelskspråkiga nyhetsbrevet som delas ut till din hytt varje kväll finner du all nödvändig information du behöver. Här hittar du upplysningar om exempelvis aktiviteter och underhållning ombord och klädkoder. Ta med dig nyhetsbrevet om du går iland då det även innehåller kontaktuppgifter och fartygets avgångstid. Ombord på fartyget finns en Customer Service Desk där kan du få svar på frågor dygnet runt.

Hur är det med elektronisk utrustning och klädtvätt?
Alla hytter har uttag för både 110 och 220V. Du får själv ta med de adapters du eventuellt behöver, generellt krävs ingen adapter för elektronik som inhandlats i Skandinavien. Hårtork finns i alla hytter och klädtvätt, kemtvätt och strykning finns tillgängligt mot avgift. För mer information och priser, fråga hyttpersonalen.

Kan jag bli kontaktad ombord?
Om ditt mobilabonnemang tillåter trafik utomlands kan du använda din mobiltelefon när du är i eller nära land, kontakta din operatör för mer information. Ute till havs kan telefonen slå om till trafik via fartygets satellit och detta är ofta kostsamt. På alla fartyg finns tillgång till WiFi. Du kan mot kostnad surfa på din bärbara dator, surfplatta eller smartphone eller använda en av datorerna i internethörnan.

Vilka regler gäller för rökning ombord?
Majoriteten av utrymmen på fartygen är rökfria. Det gäller alla hytter (förutom ute på privata balkonger), samt alla restauranger och teatrar. Se anvisade platser där det är tillåtet att röka.

Vilka regler gäller för alkoholhaltiga drycker?
Man får inte ta med sig egna alkoholdrycker ombord Costas fartyg. Alkoholhaltiga drycker som köps i hamnar eller i fartygets butiker lämnas in till förvaring och levereras till resenären på kryssningens sista kväll. Det finns åldersgränser för köp av alkohol ombord på fartygen.
Dölj

Betalning ombord

Hur betalar jag för inköp ombord?
Fartygen har ett kontantfritt system; du får ett Costa Card till din hytt som kopplas till ett godkänt kredit- eller betalkort (Visa, MasterCard och American Express). Dagen innan du kliver av fartyget får du en specificerad räkning till din hytt så att du kan kontrollera beloppen.
Läs mer
Utgifter som tillkommer efter att räkningen har sammanställts kompletteras på sluträkningen. Undantag för det kontantfria systemet är till exempel spel i casino. Valutan ombord är EUR eller USD beroende på rutt. Notera att fartyget har en egen valutakurs som kan skilja sig något från den valutakurs som din bank använder. Det finns inte uttagsautomater på Costas fartyg – du måste ta ut pengar innan du går ombord eller under hamnstoppen.

Hur ser drickssystemet ut ombord?
Beroende på när du har bokat din kryssning kan dryckespaket, internet och eller dricks vara inkluderat i kryssningens pris. Observera att särskilda villkor gäller på vissa kryssningar då dryckespaket, internet och eller dricks tillkommer på resans pris. Detta gäller tex gruppresor, jorden runt eller delsträckor av jordenrunt, men kan även förekomma på andra specialkryssningar, se din bokningsbekräftelse eller hör med Globetrotter.

Följande ingår i respektive hyttkategori för bokningar gjorda från 1 april 2017:
Basic-hytt: -
Comfort Classic-hytt: Pranzo & Cena
Comfort Premium-hytt: Più Gusto
Deluxe Suite: Intenditore

Följande ingår i respektive hyttkategori för bokningar gjorda från 10 juli 2017 för avresor från 1 april 2018:
Basic-hytt: Dricks till servicepersonalen
Comfort Classic-hytt: Pranzo & Cena, dricks till servicepersonalen, 250MB internet per person
Comfort Premium-hytt: Più Gusto, dricks till servicepersonalen, 250MB internet per person
Deluxe Suite: Intenditore, dricks till servicepersonalen ombord, 250 MB internet per person
För dryck och skönhetsbehandlingar tillkommer ett obligatoriskt servicetillägg (cirka 15 %) som noteras på ditt hyttkonto.

Reserverat belopp - varför kan det komma att reserveras ett belopp på mitt konto?
Vanligt förekommande är att det görs reservationer på det betalkort som knutits till ditt konto ombord på fartyget, dvs kortet du betalar med för alla köp ombord. Dessa reservationer görs för att kontrollera att kortet är giltigt. När sluträkningen för din konsumtion ombord är betald, kommer rederiet genast att häva reservationerna. Det är varje enskilt kortföretag som måste häva reservationerna i sitt system. Detta kan ta mellan sju och 14 arbetsdagar och detta kan rederiet inte påverka. När kortföretaget har hävt det reserverade beloppet har du tillgång till pengarna igen.
Dölj

Mat och Dryck

Var och när kan jag äta ombord?
Frukost, lunch, middag, snacks och vissa måltidsdrycker ingår på utvalda restauranger, caféer och barer. Huvudrestaurangen har två sittningar och i vissa hyttkategorier kan man välja vilken sittning man önskar, i annat fall blir man tilldelad sittning vid ombordstigningen.
Läs mer
Tider för måltider varierar beroende på kryssningsrutt. Några fartyg erbjuder öppen sittning på utvalda avgångar. Kontinental frukost serveras på beställning i hytten mellan klockan 07.00 och 10.00, i vissa hyttkategorier kostnadsfritt och i andra kategorier mot avgift. Rumsservice från en mindre meny erbjuds dygnet runt. , beroende på hyttkategori är detta mot en avgift. Costa erbjuder olika dryckespaket i vissa hyttkategorier ingår det och i andra kan man förbeställa de olika dryckespaketen, kontakta Globetrotter för ytterligare information.

Beroende på när du bokat din kryssning kan dryckespaket, internet och eller dricks vara inkluderat i kryssningens pris. Gäller endast på standardkryssningar, gäller ej på gruppresor, jorden runt eller delsträckor av jorden runt. Följande ingår i respektive hyttkategori för bokningar gjorda från 1 april 2017:
Basic-hytt: -
Comfort Classic-hytt: Pranzo & Cena
Comfort Premium-hytt: Più Gusto
Deluxe Suite: Intenditore

Följande ingår i respektive hyttkategori för bokningar gjorda från 10 juli 2017 för avresor från 1 april 2018:
Basic-hytt: Dricks till servicepersonalen
Comfort Classic-hytt: Pranzo & Cena, dricks till servicepersonalen, 250MB internet per person
Comfort Premium-hytt: Più Gusto, dricks till servicepersonalen, 250MB internet per person
Deluxe Suite: Intenditore, dricks till servicepersonalen ombord, 250 MB internet per person
För dryck och skönhetsbehandlingar tillkommer ett obligatoriskt servicetillägg (cirka 15 %) som noteras på ditt hyttkonto.
Dölj

Underhållning/Aktiviter

Finns det någon underhållning ombord?
På Costa Cruises erbjuds ett varierande underhållningsprogram både dag- och kvällstid. Utbudet varierar mellan fartygen. Exempel på underhållning kan vara scenshower, filmvisningar, levande musik, komedishow och casino. Vi rekommenderar att du laddar ner Costa Cruises app i din mobil innan avresa där du sedan bl.a. kan boka specialrestauranger, boka utflykter, chatta med andra gäster samt läsa dagsprogrammet när du väl är ombord.
Läs mer
Aktivitetsutbud

De flesta aktiviteter ingår men vissa aktiviteter kan vara mot avgift. Utbudet varierar mellan fartygen. Exempel på aktiviteter: pooler, bubbelpooler, träningscenter med gym och träningspass med instruktör, joggingbana, konstgalleri, konstauktion, bibliotek, kurser och föreläsningar.
Dölj

Utflykter

Hur fungerar det med utflykterna?
För att få ut mesta möjliga av din kryssning rekommenderar vi utflykter vid de olika stoppen. Costa Cruises anordnar en rad minnesvärda utflykter. Dessa kan förhandsbokas online på rederiets hemsida via www.mycosta.com och ”Personalize”

Du kan också boka utflykter ombord i mån av plats. Observera att tiderna för utflykterna kan komma att ändras och att utflykter även kan komma att ställas in om deltagarantalet är för lågt.  

Barn och ungdom

Vad finns det för faciliteter för barnfamiljer?
I Costas Mini Club och Teen Clubs program erbjuds aktiviteter och faciliteter för barn och tonåringar från 3 till 17 år. Aktiviteterna ingår i kryssningspriset om inte annat anges. Flera av restaurangerna ombord har barnmeny

Hälsa och sjukvård

Ställs det formella krav på hälsotillstånd?
Om du känner dig osäker; uppsök din läkare och be om råd och information angående de hälsokrav som gäller för de resmål du kommer att besöka under din kryssning. Du är själv ansvarig att undersöka att du har all nödvändig vaccination som krävs samt att alla vaccinationspapper är korrekta.
Läs mer

Vad gör jag om jag blir sjuk ombord?
På alla fartyg finns en sjukvårdsmottagning som är bemannad med en kvalificerad läkare och minst en sjuksköterska. Du betalar själv kostnaden för eventuella mediciner och vi rekommenderar att du har en fullgod sjukvårds- eller reseförsäkring. Spara alla kvitton för utlägg för att redovisa till ditt försäkringsbolag. Observera att service för sjukvård regleras enligt amerikansk lag och att prissättningen för läkarbesök, undersökning och mediciner ofta är högre än du är van vid från hemma. Här kan du också köpa sjösjuketabletter vid behov. 

Gäster med särskilda behov
Vissa av Costas fartyg har hytter som är särskilt anpassade för gäster med funktionshinder. Har du ett funktionshinder eller medicinska besvär som gör att du inte kan klara dig själv, måste du ha ett assisterande resesällskap som hjälper dig. Costa Cruises personal har på grund av skaderisken inte tillåtelse att lyfta eller bära funktionshindrade personer. Vissa utrymmen på fartyget kan upplevas att vara trånga. Vid landstigning i hamnar där det krävs mindre båtar för transport iland är det inte möjligt att komma ombord med en rullstol. Vi förbehåller oss rätten att neka en person att resa, om personen enligt vår uppfattning inte är i fysiskt- eller psykiskt stånd att resa eller kan behöva mer vård än en assisterande ledsagare rimligtvis kan erbjuda. 

Kryssning och graviditet
Du ansvarar själv för att ha eventuellt nödvändiga vaccinationer för de destinationer som besöks under kryssningen. Är du gravid kan du resa på kryssning fram till vecka 23 i graviditeten, under vissa villkor.
Dölj

Utcheckning

Hur checkar jag ut från fartyget?
På slutet av din kryssning får du bagagelappar till din hytt samt tid för avstigning. Skriv tydligt namn, hemadress och eventuella uppgifter om flygresa och fäst en bagagelapp på varje bagage. Sista kvällen, vid angiven tid, placerar du dina väskor utanför hytten. Tänk på att förvara saker som du behöver ha lättillgängligt, till exempel pass, resedokument, mediciner och värdesaker i ett handbagage som du inte ställer ut. Väskan hämtas ut i hamnens ankomsthall.

Resevillkor