Bra att veta när du kryssar med

Azamara

Inför din kryssning

Online registrering

Azamara rekommenderar dig att lägga in era passageraruppgifter på deras hemsida för en snabbare incheckning. För att göra detta behöver du rederiets bokningsreferens som du finner på er bekräftelse.

Gå in på:
Azamara.com
Klicka på ”Meny” och Gå in på “Booked guests” Välj “Online check in” Logga in med hjälp av efternamn, rederiets bokningsnummer, fartyg och avresedatum. Gör en utskrift när allt är inlagt och ta med dig till incheckningen. (notera att alla fält märkt * måste fyllas i. Man kan ej skriva å/ä/ö utan använder aa, ae eller oe. Där systemet säger - Please select a State – där klickar ni på not applicable). Om ni ej har möjlighet att göra detta så får ni lämna dessa uppgifter i samband med er incheckning.

På Azamara hemsida under ”Booked guests” kan du också logga in och beställa dryckespaket, utflykter, spabehandlingar, reservera bord på fartyget m.m.

Till Toppen

Transfer

Globetrotter kan i de flesta fall hjälpa till att boka transfer till och från fartyget, ibland via rederiet med del i buss och ibland med privat bil, det varierar beroende på hamn. Kontakta Globetrotter för prisuppgift samt bokning. Detta behöver normalt göras i god tid innan avresan.

Till Toppen

Ombordstigning

När kan jag gå ombord?

Rekommenderad incheckningstid står normalt i din kryssningsbiljett. Observera att senaste incheckning/ombordstigning vanligtvis är 90 minuter innan fartyget avgår.

När du anländer till hamnen lämnar du ditt bagage (förutom handbagage) till Azamaras personal. Bagaget ska vara märkt med de bagagetaggar som finns bifogat i din kryssningsbiljett alternativt fås av rederiets hamnpersonal. Bagaget kommer att levereras direkt till din hytt. Ha gärna ett ombyte, badkläder, necessär, eventuella mediciner i handbagaget när du kommer till hamnen, detta då bagaget levereras ut till hytterna fortlöpande under eftermiddag/ tidig kväll och det därför kan ta en stund innan man får sin väska.

Ha dina resehandlingar och pass till hands och gå sedan till incheckningsdiskarna och följ vidare instruktioner. Du kommer få ett cruise card som du behåller under hela resan - det fungerar som din legitimation vid tilläggsbetalningar ombord och är nyckelkort till din hytt. Allt handbagage scannas i röntgenmaskiner innan man kliver ombord.

Kan jag nekas att stiga ombord?

Fartygets ledning har rätt att avgöra om någon ska nekas att stiga ombord. Detta kan hända i det fall det föreligger fara för din egen och/eller andra gästers säkerhet. Orsaker kan vara sjukdom med hög smittorisk, oanständigt uppförande, att man saknar resedokument eller annat som gör att det inte är godtagbart att man reser. Utöver detta har fartygen regler för hur man ska förhålla sig till andra gäster ombord samt hur man ska iaktta såväl säkerhetsmässiga som hälsomässiga föreskrifter. Om någon skulle bryta mot dessa regler kan fartygets ledning be den resande och dennes ressällskap att genast lämna fartyget i nästa hamn. Man ansvarar själv för de extra kostnader som detta kan medföra.

Till Toppen

Praktisk Information

Säkerhetsrutiner

Det är viktigt att hela resesällskapet tar del av den säkerhetsinformation som finns på insidan av hyttdörren, samt tar del av den säkerhetsvideo som visas i hytten. Alla passagerare och besättning ska även medverka i en obligatorisk säkerhetsövning ombord. Tid och plats för den ser du i det dagliga nyhetsbrevet.

Vad får man inte ta med sig ombord?

Exempel på vad som inte får tas med ombord är; strykjärn, stearinljus, vapen (gäller även knivar, fickknivar, Leatherman och liknande), korkskruvar, kaffemaskiner/vattenkokare, brandfarlig vätska, sprängämnen (till exempel fyrverkerier).
Det är inte heller tillåtet att ta med sig mat eller dryck ombord, undantaget barnmat och specialmat vid allergier.

Klädsel ombord?

Azamara har inga formella kvällar, man rekommenderar vårdad klädsel s k ”resort casual”.

Hur vet jag vad som händer ombord på fartyget?

I det engelskspråkiga nyhetsbrevet som delas ut till din hytt varje kväll finner du all nödvändig information du behöver. Här hittar du upplysningar om exempelvis aktiviteter och underhållning ombord och klädkoder. Ta med dig nyhetsbrevet om du går iland då det även innehåller kontaktuppgifter och fartygets avgångstid. Ombord på fartyget finns en Customer Service Desk där kan du få svar på frågor dygnet runt.

Hur är det med elektronisk utrustning och klädtvätt?

Alla hytter har uttag för både 110 och 220V. Du får själv ta med de adapters du eventuellt behöver, generellt krävs ingen adapter för elektronik som inhandlats i Skandinavien. Hårtork finns i alla hytter och för klädtvätt finns tvättomater, här har du även möjlighet att stryka. Kemtvätt inklusive strykning finns tillgängligt mot avgift. För mer information och priser, fråga hyttpersonalen.

Kan jag bli kontaktad ombord?

Om ditt mobilabonnemang tillåter trafik utomlands kan du använda din mobiltelefon när du är i eller nära land, kontakta din operatör för mer information. Ute till havs kan telefonen slå om till trafik via fartygets satellit och detta är ofta kostsamt. På alla fartyg finns tillgång till WiFi. Du kan mot kostnad surfa på din bärbara dator, surfplatta eller smartphone eller använda en av datorerna i internethörnan.

Vilka regler gäller för rökning ombord?

Majoriteten av utrymmen på fartygen är rökfria. Det gäller alla hytter - även på balkongen, samt alla restauranger och teatrar. Se anvisade platser där det är tillåtet att röka.

Vilka regler gäller för alkoholhaltiga drycker?

För kryssningar som utgår från Nordamerika är åldersgräns för köp av alkoholhaltiga drycker 21 år. Kryssningar från Europa, Asien, Australien och Sydamerika har åldersgräns 18 år. Det är tillåtet att ta ombord alkohol men vid konsumtion på offentliga ytor tas en korkavgift ut. Vid köp av alkohol i taxfreebutiker ombord så levereras detta till din hytt först den sista dagen på kryssningen.

Till Toppen

Betalning ombord

Hur betalar jag för inköp ombord?

Fartygen har ett kontantfritt system; du får ett cruise card som kopplas till ett godkänt kredit- eller betalkort (Visa, MasterCard, Diners och American Express). Du får ditt cruise card vid ombordstigningen på fartyget. Dagen innan du kliver av fartyget får du en specificerad räkning till din hytt så att du kan kontrollera beloppen. Utgifter som tillkommer efter att räkningen har sammanställts kompletteras på sluträkningen. Undantag för det kontantfria systemet är till exempel spel i casino. Valutan ombord är USD. Notera att fartyget har en egen valutakurs som kan skilja sig något från den valutakurs som din bank använder.

Hur ser drickssystemet ut ombord?

När du kryssar med Azamara så ingår dricks till restaurang- och hyttpersonal i kryssningens pris. Vill du ändå uppmärksamma extra bra service är du välkommen att göra det direkt på plats (i valuta USD). För dryck och skönhetsbehandlingar tillkommer ett obligatoriskt servicetillägg (cirka 18 %) som noteras på ditt hyttkonto.

Reserverat belopp - varför kan det komma att reserveras ett belopp på mitt konto?

Vanligt förekommande är att det görs reservationer på det betalkort som knutits till ditt konto ombord på fartyget, dvs kortet du betalar med för alla köp ombord. Dessa reservationer görs för att kontrollera att kortet är giltigt. När sluträkningen för din konsumtion ombord är betald, kommer rederiet genast att häva reservationerna. Det är varje enskilt kortföretag som måste häva reservationerna i sitt system. Detta kan ta mellan sju och 14 arbetsdagar och detta kan rederiet inte påverka. När kortföretaget har hävt det reserverade beloppet har du tillgång till pengarna igen

Till Toppen

Mat och Dryck

Var och när kan jag äta ombord?

Frukost, lunch, middag, snacks och utvalda drycker ingår i resans pris. Tider för måltider varierar beroende på kryssningsrutt. Frukost serveras på beställning i hytten mellan klockan 06:30 och 10:00. Rumsservice från en mindre meny erbjuds dygnet runt.

Om du har behov av specialmat eller är allergiker måste du uppge detta när du bokar din kryssning. Azamara gör sitt bästa för att tillgodose dina behov, dock kan specialmat endast erbjudas som à la carte. Informera även hovmästaren ombord samt din servitör om din allergi.

Till Toppen

Underhållning/Aktiviter

Finns det någon underhållning ombord?

På Azamara erbjuds ett varierande underhållningsprogram både dag- och kvällstid. Utbudet kan variera. Exempel på underhållning kan vara scenshower, filmvisningar, levande musik, komedishow, casino.

Till Toppen

Utflykter

Hur fungerar det med utflykterna?

För att få ut mesta möjliga av din kryssning rekommenderar vi utflykter vid de olika stoppen. Azamara anordnar en rad minnesvärda utflykter. Dessa kan förhandsbokas online på rederiets hemsida Azamara.com. via ”Booked guests”. Du kan också boka utflykter ombord i mån av plats. Observera att tiderna för utflykterna kan komma att ändras och att utflykter även kan komma att ställas in om deltagarantalet är för lågt. På alla kryssningar som är 7 nätter eller längre anordnar man minst en s k ”Azamazing evening”, en speciell utflykt som ingår i kryssningens pris. Förboka denna på hemsidan (rekommenderas) alternativt ombord

Till Toppen

Barn och ungdom

Vad finns det för faciliteter för barnfamiljer?
Barn är självklart välkomna ombord på Azamaras fartyg och babysäng/barnstol finns tillgängligt på förfrågan men inga speciella aktiviteter/barnklubbar finns.

Till Toppen

Hälsa och sjukvård

Ställs det formella krav på hälsotillstånd?

Om du känner dig osäker uppsök din läkare och be om råd och information angående de hälsokrav som gäller för de resmål du kommer att besöka under din kryssning. Du är själv ansvarig att undersöka att du har all nödvändig vaccination som krävs samt att alla vaccinationspapper är korrekta.

Vad gör jag om jag blir sjuk ombord?

På alla fartyg finns en sjukvårdsmottagning som är bemannad med en kvalificerad läkare och minst en sjuksköterska. Du betalar själv kostnaden för läkarbesöket samt eventuella mediciner och vi rekommenderar att du har en fullgod sjukvårds- eller reseförsäkring. Spara alla kvitton för utlägg för att redovisa till ditt försäkringsbolag. Observera att service för sjukvård regleras enligt amerikansk lag och att prissättningen för läkarbesök, undersökning och mediciner ofta är högre än du är van vid från hemma. Här kan du också köpa sjösjuketabletter vid behov.

Gäster med särskilda behov

Vissa av Azamaras fartyg har hytter som är särskilt anpassade för gäster med funktionshinder. Har du ett funktionshinder eller medicinska besvär som gör att du inte kan klara dig själv, måste du ha ett assisterande resesällskap som hjälper dig. Azamaras personal har på grund av skaderisken inte tillåtelse att lyfta eller bära funktionshindrade personer. Vissa utrymmen på fartyget kan upplevas att vara trånga. Vid landstigning i hamnar där det krävs mindre båtar för transport iland är det inte möjligt att komma ombord med en rullstol. Rederiet förbehåller sig rätten att neka en person att resa, om personen enligt deras uppfattning inte är i fysiskt- eller psykiskt stånd att resa eller kan behöva mer vård än en assisterande ledsagare rimligtvis kan erbjuda.

Vaccinationer

Du ansvarar själv för att ha eventuellt nödvändiga vaccinationer för de destinationer som besöks under kryssningen.

Kryssning och graviditet

Du ansvarar själv för att ha eventuellt nödvändiga vaccinationer för de destinationer som besöks under kryssningen. Är du gravid kan du resa på kryssning fram till vecka 23 i graviditeten, under vissa villkor

Till Toppen

Utcheckning

Hur checkar jag ut från fartyget?

På slutet av din kryssning får du bagagelappar till din hytt samt tid för avstigning. Skriv tydligt namn, hemadress och eventuella uppgifter om flygresa och fäst en bagagelapp på varje bagage. Sista kvällen, vid angiven tid, placerar du dina väskor utanför hytten. Tänk på att förvara saker som du behöver ha lättillgängligt, till exempel pass, resedokument, mediciner och värdesaker i ett handbagage som du inte ställer ut. Väskan hämtas ut i hamnens ankomsthall.

Till Toppen