Inför din kryssning

Online Check-in

A-Rosa rekommenderar dig att lägga in dina passageraruppgifter på deras hemsida för en snabbare incheckning. För att göra detta behöver du rederiets bokningsnummer som du finner på din bekräftelse på samma ställe där hyttkategori/hyttnummer står.

Gå in på:
www.a-rosa.de/manifest
Logga in med bokningsnummer, avresedatum samt namn och följ instruktionerna.

Till Toppen

Transfer

Om du har bokat premium all inclusive så ingår transfer till och från fartyget från närmaste järnvägsstation. Detta måste dock förbokas, kontakta Globetrotter för att göra detta. All information om kajplats, mötesplats för eventuell transfer och liknande hittar du i informationsbrevet och du får vouchers för transfer med dina färdhandlingar.

Till Toppen

Ombordstigning

Rekommenderad incheckningstid står normalt i informationsbrevet ”Sail away” som medföljer dina färdhandlingar. När du anländer till hamnen lämnar du ditt bagage (förutom handbagage) till A-Rosas personal. Bagaget ska vara märkt med A-Rosas bagagetaggar som du har fått med kryssningsbiljetten. Bagaget kommer att levereras direkt till din hytt.

Ha gärna ett ombyte, necessär och eventuella mediciner i handbagaget när du kommer till hamnen. Bagaget levereras ut till hytterna fortlöpande under eftermiddagen och det därför kan ta en liten stund innan du får din väska.

Ha dina resehandlingar och pass till hands. När du kommer till din hytt hittar du där ditt personliga hyttkort. Detta kort fungerar som nyckel till din hytt och även som legitimation vid eventuella inköp ombord. Du behöver gå till receptionen ombord i början av kryssningen för att koppla ett kreditkort till ditt hyttkort, detta meddelas även i utrop ombord.

Kan jag nekas att stiga ombord?

Fartygets ledning har rätt att avgöra om någon ska nekas att stiga ombord. Detta kan hända i det fall det föreligger fara för din egen och/eller andra gästers säkerhet. Orsaker kan vara sjukdom med hög smittorisk, oanständigt uppförande, att man saknar resedokument eller annat som gör att det inte är godtagbart att man reser. Utöver detta har fartygen regler för hur man ska förhålla sig till andra gäster ombord samt hur man ska iaktta såväl säkerhetsmässiga som hälsomässiga föreskrifter. Om någon skulle bryta mot dessa regler kan fartygets ledning be den resande och dennes ressällskap att genast lämna fartyget i nästa hamn. Man ansvarar själv för de extra kostnader som detta kan medföra.

Till Toppen

Praktisk Information

Säkerhetsrutiner

Det är viktigt att hela resesällskapet tar del av den säkerhetsinformation som finns på insidan av hyttdörren. Det kommer hållas en obligatorisk säkerhetsinformation ombord, denna hålls i första hand på tyska men översätts om det finns engelskspråkiga passagerare ombord.

Vad får man inte ta med sig ombord?

Exempel på vad som inte får tas med ombord är t ex; strykjärn, stearinljus, vapen (gäller även knivar, fickknivar, Leatherman och liknande), korkskruvar, kaffemaskiner/vattenkokare, brandfarlig vätska, sprängämnen (till exempel fyrverkerier). Det är inte heller tillåtet att ta med sig mat eller dryck ombord, undantaget barnmat och specialmat vid allergier.

Klädsel ombord?

Klädseln ombord är informell, bekväma skor rekommenderas för tiden i land.

Hur vet jag vad som händer ombord på fartyget?

I det engelskspråkiga nyhetsbrevet som delas ut till din hytt varje kväll finner du all nödvändig information du behöver. Här hittar du upplysningar om exempelvis aktiviteter och underhållning ombord och även dörrkod till fartyget (vid vissa stopp centralt i städer kan landgången vara låst kvällstid). Ta med dig nyhetsbrevet om du går iland då det även innehåller kontaktuppgifter och fartygets avgångstid. Ombord på fartyget finns en reception där kan du få svar på frågor dygnet runt.

Hur är det med elektronisk utrustning?

Alla hytter har uttag för 220V. Du får själv ta med de adapters du eventuellt behöver, generellt krävs ingen adapter för elektronik som inhandlats i Skandinavien. Hårtork finns i alla hytter.

Kan jag bli kontaktad ombord?

Om ditt mobilabonnemang tillåter trafik utomlands kan du använda din mobiltelefon när du är i eller nära land, kontakta din operatör för mer information. Ute till havs kan telefonen slå om till trafik via fartygets satellit och detta är ofta kostsamt. På alla fartyg finns tillgång till WiFi. Du kan mot kostnad surfa på din bärbara dator, surfplatta eller smartphone eller använda en av datorerna i internethörnan. Om du har bokat A-Rosa premium all inclusive så ingår kostnaden för WiFi ombord på fartyget, du får inloggningsuppgifter i fartygets reception

Vilka regler gäller för rökning ombord?

Majoriteten av utrymmen på fartygen är rökfria. Det gäller alla hytter samt restaurang och lounge. Se anvisade platser ute på däck där det är tillåtet att röka.

Till Toppen

Betalning ombord

Hur betalar jag för inköp ombord?

Fartygen har ett kontantfritt system; du får ett cruise card som kopplas till ett godkänt kredit- eller betalkort (Visa, MasterCard och American Express). Du får ditt cruise card vid ombordstigningen på fartyget.

Dagen innan du kliver av fartyget får du en specificerad räkning till din hytt så att du kan kontrollera beloppen. Utgifter som tillkommer efter att räkningen har sammanställts kompletteras på sluträkningen. Valutan ombord är euro. Notera att fartyget har en egen valutakurs som kan skilja sig något från den valutakurs som din bank använder.

Hur ser drickssystemet ut ombord?

Rekommendationen är att varje passagerare i slutet av kryssningen lämnar mellan 5-10 euro per person och dag i dricks, detta lämnas i en drickslåda som finns i receptionen. Du har även möjlighet att be receptionen debitera ditt hyttkonto detta belopp.

Reserverat belopp - varför kan det komma att reserveras ett belopp på mitt konto?

Vanligt förekommande är att det görs reservationer på det betalkort som knutits till ditt konto ombord på fartyget, dvs kortet du betalar med för alla köp ombord. Dessa reservationer görs för att kontrollera att kortet är giltigt. När sluträkningen för din konsumtion ombord är betald, kommer rederiet genast att häva reservationerna. Det är varje enskilt kortföretag som måste häva reservationerna i sitt system. Detta kan ta mellan sju och 14 arbetsdagar och detta kan rederiet inte påverka. När kortföretaget har hävt det reserverade beloppet har du tillgång till pengarna igen

Till Toppen

Mat och Dryck

Var och när kan jag äta ombord?

Frukost, lunch, middag samt eftermiddagskaffe serveras i form av buffé restaurangen ombord fasta tider, se ditt dagsprogram för aktuella tider. Om du har bokat premium all inclusive så ingår måltider samt drycker enligt ett basutbud (ej s k premium brands). Om du har behov av specialmat eller är allergiker måste du uppge detta när du bokar din kryssning. A-Rosa gör sitt bästa för att tillgodose dina behov. Informera även personalen om din allergi.

Till Toppen

Underhållning/Aktiviter

Finns det någon underhållning ombord?

Ombord finns en kryssningsvärd som spelar musik samt håller i frågesporter, dessa är dock främst anpassade efter tyska passagerare och underhållningen är generellt av det enklare slaget ombord på flodfartyg.

Aktivitetsutbud

Det finns ett litet gym, en bastu samt ett spa där man kan boka behandlingar mot kostnad.

Till Toppen

Utflykter

Hur fungerar det med utflykterna?

Med dina färdhandlingar kommer ett utflyktsprogram. Utflykterna bokas ombord, observera att de i första hand erbjuds på tyska och om inte tillräckligt många engelskspråkiga deltagare finns så hålls utflykterna endast på tyska, med prisreduktion för internationella passagerare. På de flesta stopp ligger fartyget centralt så man lätt kan gå av och på egen hand.

Till Toppen

Barn och ungdom

Vad finns det för faciliteter för barnfamiljer?

Barn är självklart välkomna ombord men A-Rosas fartyg är inte anpassade med ett speciellt aktivitetsutbud för barn och ungdomar.

Till Toppen

Hälsa och sjukvård

Ställs det formella krav på hälsotillstånd?

Om du känner dig osäker; uppsök din läkare och be om råd och information angående de hälsokrav som gäller för de resmål du kommer att besöka under din kryssning. Du är själv ansvarig att undersöka att du har all nödvändig vaccination som krävs samt att alla vaccinationspapper är korrekta.

Vad gör jag om jag blir sjuk ombord?

A-Rosas fartyg har ingen läkarmottagning ombord men man är alltid nära land och vid behov lägger fartyget till och vårdmottagningar i land kontaktas

Gäster med särskilda behov

Vissa av A-Rosas fartyg har hytter som är särskilt anpassade för gäster med funktionshinder. Har du ett funktionshinder eller medicinska besvär som gör att du inte kan klara dig själv, måste du ha ett assisterande resesällskap som hjälper dig. A-Rosas personal har på grund av skaderisken inte tillåtelse att lyfta eller bära funktionshindrade personer. Ingen hiss finns ombord och landgången som används i många hamnar är ofta smal och kan ha mer eller mindre lutning. Vissa utrymmen på fartyget kan upplevas att vara trånga. A-Rosa förbehåller sig rätten att neka en person att resa, om personen enligt deras uppfattning inte är i fysiskt- eller psykiskt stånd att resa eller kan behöva mer vård än en assisterande ledsagare rimligtvis kan erbjuda.

Kryssning och graviditet

Du ansvarar själv för att ha eventuellt nödvändiga vaccinationer för de destinationer som besöks under kryssningen. Är du gravid kan du resa på kryssning fram till vecka 23 i graviditeten, under vissa villkor.

Till Toppen

Utcheckning

Hur checkar jag ut från fartyget?

Hur checkar jag ut från fartyget? På slutet av din kryssning får du bagagelappar till din hytt samt tid för avstigning. Skriv tydligt namn, hemadress och eventuella uppgifter om flygresa och fäst en bagagelapp på varje bagage. Samma morgon du kliver av ställer du ut väskorna utanför hytten så tas de iland av fartygets personal. Tänk på att förvara saker som du behöver ha lättillgängligt, till exempel pass, resedokument, mediciner och värdesaker i ett handbagage som du inte ställer ut. Väskan får du åter utanför fartyget alternativt enligt andra anvisningar, läs dagsprogrammet för exakta instruktioner

Till Toppen