Avrådan från alla icke nödvändiga resor från Sverige

Senast uppdaterad 2020-10-13 10:00

Resor från Sverige ställs in från och med lördagen den 14 mars
UD har i dagsläget samt tidigare beslut hävt avrådan från icke nödvändiga resor till Andorra, Belgien, Cypern, Danmark, Frankrike, Grekland, Island, Italien, Kroatien, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Norge, Polen, Portugal, San Marino, Schweiz, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Vatikanstaten och Österrike. Specifika regler och villkor kan finnas för inresa till dessa länder.

För övriga länder inom EU, EES och Schengenområdet förlängs avrådan från icke nödvändiga resor till och med den 21 oktober 2020.

För övriga världen förlängs reseavrådan till och med 15 november 2020.

Enligt gällande praxis har du som kund med inbokad resa rätt att få tillbaka pengarna vid inställd resa eller avboka om UD:s avrådan fortsatt gäller för din resa samt avresedatum. Vi erbjuder dig naturligtvis även ombokning om du önskar att ändra din resa till ett annat datum.

Vi kommer att kontakta alla kunder som berörs av detta. Du behöver inte kontakta oss, vi hör av oss.

Vi arbetar för fullt för att kontakta alla kunder som berörs. Under dessa exceptionella omständigheter har vi ett högt tryck och ber därför om din förståelse för att våra telefonköer kan vara längre än vanligt. Vi försöker svara så snart som möjligt.

Gällande återbetalningar av inställda/avbokade resor
På grund av den extraordinära situationen som just nu råder och en ovanligt hög arbetsbelastning kommer det tyvärr att ta längre tid än normalt innan vi kan återbetala pengarna för er inställda/avbokade resa. Vi beklagar detta och ber om er förståelse.

Vi förstår att ni är många som undrar över när återbetalningarna kommer. Alla berörda kunder kommer att få sina pengar tillbaka. Anledningen till att det tar betydligt längre tid än normalt beror på att vi på grund av rådande situation har en mycket hög arbetsbelastning där stora volymer av inställda, förkortade och avbokade resor ska hanteras. Därutöver är vi i vår tur beroende av återbetalningar från våra underleverantörer såsom rederier, flygbolag och hotellkedjor, vilket gör att processen drar ut på tiden.

När man reser med Globetrotter är man alltid skyddad av paketreselagen. Återbetalningar kommer att komma och vi jobbar intensivt för att det ska ske så snart som möjligt, men ber om er förståelse.

Aktuell information kring Coronaviruset

Senast uppdaterad 2020-03-31 14:30

Till våra resenärer
Vi vill informera om att vi har haft, och har fortsatt vissa utmaningar med att ordna hemresor till alla våra gäster som befinner sig på olika resmål runt om i världen. Vi förstår att det kan skapa oro och vara frustrerande för både gästerna själva och deras anhöriga, men försäkrar er om att vi gör allt som står i vår makt för att hitta bra lösningar så fort som möjligt.

Tack vare hårt arbete av vår egen personal och partners i form av flygbolag, rederier och lokala representanter och myndigheter i utlandet – och inte minst ett nära samarbete med vårt systerbolag Ving och deras kristeam – kan vi glädjande nog meddela att den stora majoriteten av våra gäster redan har kommit hem.

Avslutningsvis vill vi ta tillfället i akt och säga att vi på Globetrotter står redo att återigen skapa oförglömliga upplevelser tillsammans med er när allt är som vanligt igen.

Varma hälsningar
Vännerna på Globetrotter